آيت
ِ"
آب "
!
می گویند: "آب در مقیاس کیهانی از طلا کمیاب تر است" . ... و ما غرق این نعمت
رایگان هستیم و قدرو قیمتش نمیدانیم!!
این عنصر به عنوان اساسیترین "حّلال" جهان، قدرتمندترین عامل تجزیه تحلیل
ملکولی و ترکیب عناصر جدید در طبیعت می باشد وحیات بدون آب هرگزدر زمین
پدید نمی آمد.
چهارپنجم کره زمین را آب فراگرفته و حیات در اقیانوسها بمراتب متنوع تر از
خشکیهاست. با اینحال آیت ِآب در"انفس" انسان همانقدرشگفت آوراست که در
"آفاق"ِ بیکران هستی:
بین ۷۵ تا ۸۰ در صد بدن ما را در کودکی آب تشکیل میدهد (۱) ، مغزانسان بیش
از این، یعنی ۸۵ درصداز آب تشکیل شده!! و تمام فعل و انفعالات
الکتروشیمیائی درانتقال اطلاعات میان سلولهای مغزدر آب انجام می شود!
بطوری که هیچ تفکر و اندیشه ای بدون این روند انجام نمیشود. حتی استخوان
ها، که آنها را جامد می پنداریم، بین ۱۰ تا ۱۵ در صد از آب تشکیل شده اند.
در بدن ما بیش از ۷۰ تریلیون سلول مشغول کاردائمی هستند که نه تنها بخش
اعظمشان از آب تشکیل شده، بلکه اصولا به هیچ چیزی که در آب محلول نشده
باشد اجازه عبورنمیدهند. دانشمندان بدن انسان را یک ماشین آبی (Water
Machine) میدانند که به گونهای طراحی شده تا وظیفه بنیادی محافظت
از ارگانها و بافتها را با حرکت در میان آب و مواد معدنی انجام دهد !!
بطور کلی شناخته شده ترین نقش آب در بدن انسان به قرار زیر است: (۲)
·
تنظیم درجه حرارت بدن
·
مرطوب نگه داشتن بافت های چشم و
بینی و دهان و ...
·
روغن کاری ماشین مفاصل و اتصالات
حرکتی
·
حمل و نقل مواد غذائی و اکسیژن به
سلول ها
·
محافظت از ارگان ها و بافت ها
·
کمک به هضم غذا، لینت دهنده معده و
رساننده آنزیمها، کوآنزیمها، هورمنها، آمینواسیدها، کربوهیدراتها و....
·
دفع کننده اوره، دی اکسیدکربن و
الکترولیت های زائد و ...
·
کمک به متابولیسم بدن و کاهش چربیها
(با تنظیم اشتها و کاهش سدیم و دفع سمومات و...)
آب در قـرآن !
واژه "ماء" ۵۹ بار در قرآن بصورت معرفه یا نکره تکرار
شده است که ارزش بینظیر این عنصر حیات بخش را از جهات مختلف بیان میکند. نیمی از
این تعداد مستقیما به "نزول باران" حیات بخش از آسمان اشاره می کند که آن را "آب پر
برکت" (ماءً مبارکاً) و "آب پاک کننده" (ماءً طهوراً) نامیده است. آبی که منشا همه
سبز و خرمی ها و حیات و حرکت همه موجودات زمینی می باشد و کمتر کسی است که از نقش
اساسی آن در این کره خاکی، که بیشترین آیات قرآن ناظر به این عملکرد "آب" است بی
خبر باشد.
ما در این نوشته تنها به لیست موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد اشاره می
کنیم. پرداختن به هر یک ازاین موارد، علاوه برنیاز به تخصص و دانش مقدماتی (که این
قلم فاقد آن است)، مستلزم موقعیت و مقالاتی دیگر است.
آب منشاء حیات
آیات ذیل نشان می دهد که همه چیز از آب آفریده شده و
این عنصر عامل اصلی حیات می باشد:
نور ۴۵ – وَاللَّهُ خَلَقَ كُلَّ دَابَّةٍ مِن
مَّاء
و خداوند همه چیز را از آب آفرید ...
هود ۷ – وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ
وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء
و او کسی است که آسمان ها و زمین را طی شش دوران آفرید وعرش (نظام آفرینش) او
بر آب قرار داشت
انبیاء ۳۰ – وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ أَفَلَا يُؤْمِنُونَ
...و از آب همه چیز را زندگی بخشیدیم ...
وجود دو سیستم آب شور وشیرین در جهان (توجه به مطبوع بودن مزه آب)
آب همه دریاها و اقیانوسها همواره تلخ و شور و آب
همه رودخانه ها همواره شیرین و گواراست، در حالی که میلیونها سال است این دوسیستم
دائما در هم آمیخته می شوند؛ آب شیرین رودخانه ها به دریاها می ریزد وآب شور دریاها
بر اثر گرمای آفتاب تبخیر شده و ذرات آن به نیروی باد، باران را بر سطح زمین نازل
می کند و رودخانه ها را تشکیل می دهد، اما همچنان هریک از این دو سیستم ماهیت تلخ
یا شیرین خود را حفظ کرده است!؟
شگفتیهای این "آیت" آنچنان است که بیانش برای متخصّصین کتاب یا کتابهائی را می
طلبد، ذیلا به لیست آیات مربوط به آن اکتفا می کند:
فاطر ۱۲ – وَمَا يَسْتَوِي الْبَحْرَانِ هَذَا
عَذْبٌ فُرَاتٌ سَائِغٌ شَرَابُهُ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَمِن كُلٍّ
تَأْكُلُونَ لَحْمًا طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُونَ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا
وَتَرَى الْفُلْكَ فِيهِ مَوَاخِرَ لِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ
تَشْكُرُونَ
این دو دریا که یکی شیرین و گواراست، که آشامیدنش خوش کام است، و دیگری که شور
و تلخ است، یکسان نیستند؛ و (با این حال) شما از هر کدام ماهی تازه ( صید می
کنید و) میخورید و زیوری (مروارید و مرجان) برای آراستن خود از آن بیرون می
آورید. (علاوه بر آن، در هر دو) کشتیها را میبینی که (سینه امواج را) می
شکافند تا از فضل خدا بجوئید، باشد تا سپاس گذارید.
فرقان۵۳ – وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا
مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا
اوست که دو دریا را به هم پیوست، یکی شیرین و گواراست و دیگری شور و تلخ؛ و
میانشان حایلی قرار داد و مانعی نفوذ ناپذیر.
رحمن ۱۹ تا ۲۴ – مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا
يَبْغِيَانِ فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ يَخْرُجُ مِنْهُمَا
اللُّؤْلُؤُوَالْمَرْجَانُ
دو دریا را به هم آمیخت تا تلاقی کنند، (درعین حال) میانشان حایلی است که از حد
خود تجاوز نکنند (در هم ادغام نگردند).... از هر دو مروارید و مرجان به دست می
آید؛ ... کشتیهای بادبان برافراشته در دریا از (حکمت) اوست.
نمل ۶۱ – أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا
وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ
مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
آیا آن خدائی که میان دو بحر (دو سیستم آب فراوان) مانعی (برای یکی شدن) قرار
داد بهتر است یا ...؟ آیا الهی به غیر از الله وجود دارد؟
واقعه ۶۸ تا ۷۰ – أَفَرَأَيْتُمُ الْمَاء الَّذِي تَشْرَبُونَ أَأَنتُمْ
أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ لَوْ نَشَاء
جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْكُرُونَ
آیا به آبی که می نوشید توجه کرده اید؟ آیا شما آن را از ابر فرو باریدید یا ما
فرود آورنده ایم؟ اگر میخواستیم (همچون آب دریاها) آن را شور و تلخ می
گرداندیم، پس چرا سپاس نمی دارید؟
منابع زیر زمینی آب
ساختمان قشر بیرونی زمین به گونه ای طراحی و تقدیر
شده است که نه غیر قابل نفوذ است، که باران را از خود براند، و نه یکسره نفوذ پذیر
که آنقدر آب را به پائین ببرد که غیر قابل دسترس باشد. بلکه ترکیبی از طبقات نفوذ
پذیر و غیر قابل نفوذ است که امکان ذخیره کردن آب در اعماق سطحی و جریان یافتن
تدریجی آن را از طریق چشمه ها و رودخانه ها درفصول خشک و گرم فراهم میسازد.
اگر همه سطح زمین را سنگهای آذرین یا خاک چسبنده، همچون رُس، پوشانده بود، اصولا
آبی ذخیره نمی گشت، یکسره سیلابهای سهمگین در سطح زمین جاری بود یا آب های جمع شده
در مرداب ها می گندید. در این صورت خاک زراعتی در کوه و دشت باقی نمیماند و حیات
گیاهی شکل نمی گرفت.
موضوع "سفره های زیر زمینی" آب که در قرون اخیر جلب توجه دانشمندان را کرده و امروز
با حفر چاههای عمیق و تغذیه این سفره با سیلاب های بهاری و سوق دادن آن از طریق
کانالهای انحرافی موجبات توسعه کشاورزی را فراهم می سازند، عیناً در قرآن با واژه
هائی همچون: ینابیع (منابع زیر زمینی آب) ، اسکان (مسکن دادن به آب در زیر زمین) ،
خزینه (انبار کردن آب) مورد اشاره قرار گرفته است:
زمر ۲۱ – أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ
السَّمَاء مَاء فَسَلَكَهُ يَنَابِيعَ فِي الْأَرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ
زَرْعًا مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ
يَجْعَلُهُ حُطَامًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لِأُوْلِي الْأَلْبَابِ
آیا توجه نکرده ای که بی تردید این خداست که بارانی از آسمان نازل کرده، سپس آن
را (به صورت) چشمه هائی (از طریق منابع زیر زمینی) روان کرده است...
ینابیع از ریشه "نبع" به جوشیدن آب از سرچشمه اطلاق می گردد. اما میدانیم زمین از
خود آبی ندارد، بلکه ذخیره انباشته شده در سفره های زیر زمینی را به تدریج به صورت
چشمه ظاهر می سازد
مؤمنون ۱۸ –
وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ
وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ
ما از آسمان بارانی به اندازه (نه کم و نه زیاد) فرستادیم و آن را در(طبقات
تحتانی) زمین جای دادیم و بر دور کردنش (از دسترس) هم توانائیم
قدر و اندازه داشتن باران
در آیه فوق علاوه بر وجود سفره های زیر زمینی، اولاً
به مسئله "قدر" یعنی حسابِ دقیق داشتن نزولات جّوی در هر منطقه و هر سال اشاره
میکند، ثانیاً به این حقیقت که همه آب ذخیره شده قابل دسترسی نبوده و بعضاً به دلیل
تبخیر یا پیوستن از زیر به دریاها، از امکان بهره برداری خارج می گردد. توازن میان
انواع حالات، خود از شگفتی هاست، چرا که ممکن بود تماماً غیر قابل بهرهبرداری
انسان باشد!
حجر ۲۱ و ۲۲ – وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا
خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ. وَأَرْسَلْنَا
الرِّيَاحَ لَوَاقِحَ فَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء فَأَسْقَيْنَاكُمُوهُ
وَمَا أَنتُمْ لَهُ بِخَازِنِينَ
هیچ چیزی نیست مگرآنکه خزاین آن در اختیار ماست و آن را جز به اندازه معین عرضه
نمی کنیم. بادها را عامل لقاح (ابرها و گیاهان) فرستادیم و از آسمان باران را
باراندیم که شما را بدان سیراب سازیم و شما خزانه کننده آن (در زیر زمین)
نیستید.
اگر باران بیش از حدّ نیاز می بارید، همیشه هوا ابری
بود و از نور مستقیم آفتاب محروم می شدیم و اگر نزولات جوّی کمتر از وضعیت فعلی
بود، خشک سالی زمین را خالی از سکنه می کرد! اما بدون آن که یکنواختی حاکم باشد،
نظمی میان مناطق پر باران و کم باران بر قرار است که تنوع و ترکیب حکیمانهای را
طبق مشیت الهی رقم می زند.
جاثیه ۱۱ – وَالَّذِي نَزَّلَ مِنَ السَّمَاء
مَاء بِقَدَرٍ فَأَنشَرْنَا بِهِ بَلْدَةً مَّيْتًا كَذَلِكَ تُخْرَجُونَ
و همان کسی که از آسمان باران را "به مقدار" معینی فرستاد؛ پس مائیم که زمین
خزان زده و خشک را به وسیله آن حیات بخشیدیم، شما نیز همین گونه (از گورها)
خارج می شوید
آب خالص و گوارای "برف"
همه می دانیم علاوه بر رودخانه های گسترده در
سطح زمین، بخش مهمی ازذخیره سفره های زیر زمینی آب از طریق برفی که به
تدریج در تابستان آب شده و روانه دره ها یا طبقات زیرین می شود تأمین
میگردد، وگرنه باران بهاری به تنهائی کفایت این ذخیره را نمی کند.
اگر کوه های سر به فلک کشیده نبودند، اصولا برفی هم برای دشت های خشک و
تفتیده و مردم تشنه لب ذخیره نمی شد، آنهم آبی خالص و گوارا (ماءً فراتاً)
که هنوز آلوده به رسوبات بستر رودخانه ها نشده است!
مرسلات ۲۷ – وَجَعَلْنَا فِيهَا رَوَاسِيَ
شَامِخَاتٍ وَأَسْقَيْنَاكُم مَّاء فُرَاتًا....
و ما در زمین کوه های شامخی قرار دادیم و شما را از آبی گوارا سیراب ساختیم.
آب های سطحی ( شیب طبیعی زمین)
اگر همه جای زمین مسطح بود و شیبی وجود نداشت، اصلا
آبی روان نمی شد و آبیاری زمین ممکن نمی گشت، بخشی از زمین مردابهائی متعفّن
میگشت و بخشی خشک و لم یزرع. این لطف خداست که حرکت آب را حکیمانه طراحی کرد!!
سجده ۲۷ – أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ
الْمَاء إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ
أَنْعَامُهُمْ وَأَنفُسُهُمْ أَفَلَا يُبْصِرُونَ
آیا توجه نکرده اند این مائیم که آب را به سوی زمین خشک و بی گیاه (با حرکت
دادن در سراشیبی) سوق می دهیم و کشتزاری بدان پدید می آوریم که دامهایشان و
خودشان از آن تغذیه می کنند. آیا نمیبینند!؟
عمق قابل دسترسی آب
اگر آبهای نفوذی در زمین به اعماق پائینتری از
امتداد دره ها روانه می شدند، هرگزبه صورت رودخانه، چشمه یا قنات ظاهر نمیشدند و
در گذشته که هیچ، امروز هم مجبور بودند همچون چاه های نفت، با هزینه ای بسیار گزاف
از اعماق چند هزارمتری زمین آب را استخراج کنند. آیا در این مسئله عبرتی نیست؟
ملک ۳۰ – قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ
مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن يَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ
بگو آیا هیچ اندیشیدهاید اگر آب (های جاری یا ذخیره ای) شما به زمین فرو رود،
کیست که برای شما آب جاری پدید آورد؟
کهف ۴۱ – أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا
و یا آب آن (به زمین) فروکش کند که هرگز توانائی دسترسی به آن را نداشته باشید.
نفوذ تدریجی باران در زمین
سرعت نفوذ باران در زمین وحرکت سطحی آن هم مسئله
بسیار مهمی است که کمتر به آن توجه داریم؛ اگرسرعت بیش از وضعیت فعلی بود، خاک
زراعتی را به کلی می شست و مراتع از بین می رفت و کوه ها تهی از سبزه می گشت، اگر
کُندتر بود، ریشه گیاهان در آب می گندید و شیره خاک محلول در آب می گشت و گیاهان بی
رمق می شدند. تبخیر آب از زمین نیز همين وضعیت را داشت، تبخیر سریع تر، آن را زودتر
خشک می کرد و تبخیر کند تر در مواردی به آن آسیب می زد.
سبا ۲ – يَعْلَمُ مَا يَلِجُ فِي الْأَرْضِ وَمَا
يَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا يَنزِلُ مِنَ السَّمَاء وَمَا يَعْرُجُ فِيهَا وَهُوَ
الرَّحِيمُ الْغَفُورُ
(خدا) می داند آن چه را که به تدریج و آرامی در زمین فرو می رود و آنچه از
آسمان نازل می شود و آنچه (با تبخیر) به آسمان عروج می کند و او بخشنده و
آمرزگار است.
رام کردن دریاها برای آدمی
می گویند قدر سلامتی را وقتی از دست می دهیم می
فهمیم! همین طور قدرنزدیکان و دوستان و سایر نعمت های خدا داد را. نعمات دیگری هم
داریم که هرگز فقدان آنان را تجربه نمی کنیم تا قدرشان رابشناسیم! دریاها از آن
جمله هستند، هرگز فکر کرده اید چگونه صدها عامل دست به دست هم دادهاند تا دریاها
رام و مسخّر آدمی گردند وما بتوانیم سراسر اقیانوس ها را با کشتیهای کوهپیکر
بپیمائیم و سینه امواج را بشکافیم؟
اگر وزن مخصوص آب غیر از این بود، اگرباد نمی وزید، اگرشدت باد بیشتر بود وارتفاع
امواج بلندتر میشد و اگرهای فراوان دیگر ...
موضوع "مُسخّر شدن" دریاها، یعنی رام و قابل استفاده شدن آن برای حرکت کشتیها از
جمله موضوعاتی است که در قرآن مطرح شده است:
جاثیه ۱۲ – اللَّهُ الَّذِي سخَّرَ لَكُمُ
الْبَحْرَ لِتَجْرِيَ الْفُلْكُ فِيهِ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ
وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
خدا کسی است که دریا را رام و قابل بهره برداری شما کرد تا کشتیها به فرمانش
(به نیروی باد) در آن روان شوند و تا شما به دنبال فضل خدا (در سفرهای تجارتی،
تفریحی، ماهی گیری، حمل و نقل و ...) بروید، باشد تا سپاس نعمت گذارید.
شوری ۳۲ – وَمِنْ آيَاتِهِ الْجَوَارِ فِي الْبَحْرِ كَالْأَعْلَامِ إِن يَشَأْ
يُسْكِنِ الرِّيحَ فَيَظْلَلْنَ رَوَاكِدَ عَلَى ظَهْرِهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ
لَآيَاتٍ لِّكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ
و از جمله نشانه های او کشتیهای کوه پیکردر دریاست! اگر خدا بخواهد، باد را
ساکن و آرام می کند تا (کشتیها) بر پهنه دریا بیحرکت مانند؛ براستی در این
(امر) بس نشانههاست برای هر شکیبای سپاسگزار(حرکت کشتی، مقاومت آن در برابر
امواج و بادهای مخالف و استفاده آن از بادهای مساعد و پیشروی به سوی مقصد، حاوی
درس های پندآموزی از صبر و شکر است).
اسراء ۷۰ – وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ
وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى
كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً
ما به راستی آدمی را بس گرامی داشتیم و در خشکی و دریا (بر مرکب) سوارش کردیم و
از نعمت های پاکیزه روزیشان دادیم و آنها را بر بسیاری از آفریدگان خویش آشکارا
برتری بخشیدیم.
نحل ۱۴ – وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُواْ مِنْهُ لَحْمًا
طَرِيًّا وَتَسْتَخْرِجُواْ مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَهَا وَتَرَى الْفُلْكَ
مَوَاخِرَ فِيهِ وَلِتَبْتَغُواْ مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
و او کسی است که دریاها را در خدمت شما گماشت تا از آن ماهی تازه بخورید و
زیوری ( دُرّ و مرجانی) برای آراستن خود از آب بیرون آورید؛ و کشتی ها را در آن
می بینی که (سینه امواج را) میشکافند تا (سیر و سفر کنید) و از فضل خدا
بجوئید، باشد تا سپاس گزارید.
رودخانه ها
در بخش قبل از "بحر" سخن گفتیم و در این بخش اشاراتی
نیز به "نهر" می کنیم که بیانی است از روخانه ها. بحر و نهر هر دو به حجم عظیم آب
گفته میشود، اما نهرنماد محدودتری از آن است که در حجم کمتری از میان دشتها و
درهها عبور می کند. در مورد دریاها از آنجائی که رام شدن خشونت و امواج وحشی مسئله
قابل توجهی است، قرآن کلمه "سخـّر" را بکار برده است، اما در مورد رودخانه ها بیشتر
کلمه "جَعَلَ" را که نشانگر نظام تکوینی است:
نمل ۶۱ – أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا
وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ
الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا
يَعْلَمُونَ
یا آنکس که زمین را قرارگاه (شما) قرار داد و در آن نهرها و کوه های ثابت پدید
آورد و میان دو (سیستم) آب حائلی قرار داد و ...
رعد ۳ – وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَارًا
...
او کسی است که خشکی ها (قاره ها) را گسترش داد و در آن کوه ها و نهرها را قرار
داد ....
نحل ۱۵ – وَأَلْقَى فِي الأَرْضِ رَوَاسِيَ أَن تَمِيدَ بِكُمْ وَأَنْهَارًا
وَسُبُلاً لَّعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ
و در زمین کوهها را (به عنوان لنگر زمین) قرار داد تا شما را (در اثرحرکت
مستمرپوسته جامد) با خود نکشد و نهرها و راههائی (پدید آورد) تا (بدان) راه
یابید.
قشر جامد زمین که پوسته نازکی روی طبقات مذاب است، از
چین و چروک هائی تشکیل شده که طبیعت فعلی زمین را پدید آورده است. اگرسطح زمین
همچون ماه یا برخی ستارگان خاکستر شکل بود، اگرصاف و صیقل بود و شکافی برای عبور
نهرها وجود نداشت، اگرارتفاع چین و چروک ها بیش از وضعیت فعلی بود و آدمیان در میان
قلل بلندتر از هیمالیا محبوس می شدند وراه عبور و ارتباط با سایرمجتماعات انسانی
نمی یافتند، اگر شکاف درهها ره بجائی نمیبرد و شیب و فراز تقدیر شده زمین طراحی
دیگری داشت و اگر ...
وضعیت فعلی زمین سراسرآیاتی است که ذهن از اسارت دنیا آزاد شده را، به وجود نظام
دهندهای رهنمون می گردد.
روم ۵۰ – فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ
كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذَلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَى
وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
پس به آثار رحمت خدا (در بهاران) بنگر که چگونه زمین سرد و افسرده زمستانی را
زنده کرد! شما نیز این چنین از زمین خارج میشوید. خدا بر همه کار تواناست
۱ – این نسبت
درسنین بالاتر به ۶۰ تا ۶۵ درصد و در زنان به دلیل سلول های چربی بیشتر به ۵۰
تا ۶۰ در صدکاهش می یابد.
۲ – اطلاعات علمی مربوط به نقش آب در بدن
انسان از فرهنگ نامه آزاد Wikipedia اخذ شده است.
|