پرســـش و پاســـخ درباره
ذِ بـح شـرعــى
در اين بخش سؤالاتى كه از طرف
شما از طريق ايميل مطرح و پاسخ داده شده است را گردآورى نموده ايم. براى مشاهده
پاسخ بر روى سؤال كليك نماييد. پس از مطالعه پاسخ مجددا بر روى سؤال كليك كرده
تا بحالت اوّل بازگردد.
۱) آيا ذبح گوشت هاى گاو و
مرغ در اروپا و امریکا حلال است يا خير
در مورد ذبح شرعي نظر بنده
را ميتوانيد در مقاله اي كه در وبسايتم قسمت مكتوبات وجود دارد ملاحظه نمائيد ،
اصرار قرآن در اين زمينه روي موضوع شرك و توحيد است نه شكل ذبح ، ديدگاه بنده
متفاوت با نظريه سنتي است و تلاش كرده ام از قرآن استنباط كنم.
۲) با وجود اينكه ميدانيم در
كشورهاى غربي حيوانات را سر نميبرند و با استفاده از برق يا اسلحه و ديگر طرق ، كه
مطلعيد هلاك ميكنند. آيا اين كار ضد فرامين قرآن نيست.
آیه سوم سوره مبارکه مائده انواع شیوه های کشتن حیوانات را که از
نظر خدا ممنوع و حرام است بیان کرده ، این موارد را باید ملاک داوری در باره نحوه
کشتار در کشورهای غربی قرار داد و هر کجا مغایرت داشت احتراز نمود
۳) بر چه اساسی فقها گوشت
گوسفند ذبح شده به دست اهل کتاب و همچنین خیلی از غذاهاي دریايی را حرام ميدانند
؟ با
اینکه در قران طعام اهل کتاب و صید دریایی برای ما حلال شمرده شده. باید خيلی
استدلال محکمی داشته باشند که چیزی را که حداوند حلال دانسته حرام اعلام می کنند و
ايا همه فقها بر این فتوا متحد القولند
این سئوال را چرا از خودشان نمیکنید تا آن
استدلال های محکم!! را برای شما بیان کنند ؟ شما خیلی
احكام فقهى را که با کتاب خدا تعارض
دارد باید از آنان بپرسید!! بشر با حسن نیت و قصد خدمت خیلی وقت ها کاسه داغ تر از
آش و کاتوکیک تر از پاپ میشود . بهمین دلیل هم در آغاز سوره حجرات فرموده ؛ ای
مؤمنین از خدا و رسولش جلو نزنید ..... به مقالات " بد خداشناسی " وبسایت مراجعه
کنید، پاسختان را بخوانید
۴) آیا در قرآن آیه اى در مورد داستان حضرت
اسماعیل و قربانى کردن گوسفند بجای پسرش آمده. آیا از نظر اسلام حیوانات خلق شده
اند که غذاى انسانها باشند؟
آیات ۱۰۰ تا ۱۰۸ سوره صافات در مورد ماجرای قربانی
حضرت ابراهیم است . همانطورکه میدانید در دشت و دریا و هوا، همه حیوانات از یکدیگر
تغذیه میکنند ، علف خواران نیز حیات گیاهی را از بین میبرند. پس قانون آکل و ماکول
عام و جهانی است و انحصار به انسان ندارد . خداوند طبق آیات۱۴۳ سوره انعام و آیه ۶
سوره زمر چهار زوج ازانعام ( گاو ، شتر ، گوسفند ، بز)را رام بهره برداری بشر کرده
است. هر چند ماهی ها و پرندگان و برخی حیوانات دیگر حلال هستند، اما انعام اختصاص و
تناسب بیشتری دارند.
۵) طبق ايه ۳ سوره
مائده ايا اين كه در شريط اضطرار و نه قصد گناه حرام را خدا مي امرزد صرفا در مورد
ترس از مرگ متعاقب گرسنگي است، اگر نه لطفا كليه مصاديق ان را صريح بر شماريد و
توضيح دهيد. ايا تنها در مورد به خطر افتادن حيات جسمي مصداق دارد
موضوع آيه در باره خوردنيهاي ممنوع است كه در شرايط اضطراري كه ارزشي
بالاتر يعني جان درمعرض خطر قرار ميگيرد در حد حداقل رفع ممنوعيت ميشود.
۶) متاسفانه من و دوستانم هنوز راجع به غذای اسلامی به جمع بندی نرسیدیم. در آیه ۵ سوره مائده ذکر شده که غذای اهل کتاب برما حلال است و طبق همین قاعده اهل سنت غذای اهل کتاب را فارغ از قواعد ذبح شرعی اسلامی فقهی حلال میدانند. اما اکثریت فقهای شیعه معتقدند منظور عرب از "طعام" غالبا گندم است و شامل گوشت (لحم) نمیشود پس نمیتوان از غذای گوشتی اهل کتاب خورد و باید قواعد فقهی ذبح شرعی برای گوشت رعایت شود. برایم بسیار عجیب است که علامه در تفسیر المیزان نیز این معنا را تایید کرده است. بحث منطقی مطرح شده این است که اگر غذای اهل کتاب شامل آن ۴ مورد هم شد آیا صرف ایه ۵ سوره مائده میتوان از آن خورد؟!! آیا آیه ای هست که نشان دهد که طعام به گوشت هم اطلاق میشود؟ به نظرم تاحدودی از آیه ۱۴۵ سوره انعام میتوان این برداشت را داشت ولی اگر آیه دقیق تری هم هست لطفا ذکر کنید.
طعام خوردنی و آشامیدنی است که طعم داشته باشد، آب و شیر را هم قرآن طعام نامیده است. در مورد گوشت به این آیات نگاه کنید: انعام ۱۳۸، حج ۲۸ و ۳۶، مائده ۹۶.
۷) در مقاله مفصلتون راجع به نکتههایی درباره ذبح شرعی جای یه آیه مهم به نظرم خالی است. در آیه ۱۲۱ سوره انعام میفرماید: «وَلا تَأْکُلُوا مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللهِ عَلَیْهِ وَإِنَّهُ لَفِسْقٌ» یعنی در اینجا قرآن کاملا صراحت دارد که نباید از چیزی که اسم خدا بر آن برده نشده بخورید. در شأن نزول این آیه هم اکثراً نوشتند منظور همان ذبح شرعی است و این آیه نهی صریح از خوردن حیوان ذبح نشده است. بدین ترتیب چگونه میتوان پذیرفت که میتوان از هر گوشتی مستقل از اینکه بدانیم ذبح اسلامی آن رعایت شده یا نه مصرف کرد؟
همانطور که امروز بسیاری از اهل تقلید و تبعیت از سنت متوسل شدن به واسطه و شفیع برای رفع حوائج، حاضر نیستند مستقیما به درگاه خدا عرض حاجت کنند! یا خود را روسیاه و فاقد آبرو برای ارتباط مستقیم باخدا میدانند و بر این باورند که واسطههای وجیه باید این ارتباط را بر قرار و طلب حاجت نمایند، در دوران جاهلیت نیز مشرکین میپنداشتند ذبح حیوانی که خدا آفریده، توسط بندگان مجاز نیست، بلکه برای تبرک و تیمن باید در آستانه بتها و در منظر و مرآی آنان باشد تا مقبول واقع شود، البته متولیان بتخانه که باید احترام امامزاده را نگه میداشتند! بر چنین باوری که تضمین کننده موقعیت آنان بود، اصرار داشتند و تبلیغ هم میکردند. بنابراین مشرکین با وجود اعتقاد به خدا، بهجای اسم او، اسم واسطهها را هنگام ذبح میبردند تا سلسله مراتب رعایت شود. از این روی در آیه ۱۲۱ سوره مبارکه انعام اینکار تحریم شده است تا مرزهای شرک و توحید مخلوط نشود. اگر امروز هم چنین باورهائی پشت کشتار گوسفند و گاو موجود باشد، حکم بر قرار است، اما همه میدانیم که روزگار و معارضات شرک و توحید بهکلی متحول شده است. اگر امروز قرار به تحریم ذبح غیر شرعی باشد، باید به آیات دیگری که نحوه ذبح شدیدا غیرانسانی کشتارگاهها را تحریم میکند استناد کرد.
|