پرســـش و پاســـخ درباره
زن و مرد
در اين بخش سؤالاتى كه از طرف
شما از طريق ايميل مطرح و پاسخ داده شده است را گردآورى نموده ايم. براى مشاهده
پاسخ بر روى سؤال كليك نماييد. پس از مطالعه پاسخ مجددا بر روى سؤال كليك كرده
تا بحالت اوّل بازگردد.
۱) چرا در قرآن در هیچ آیه
ای مستقیم با زنان صحبت نشده و حتی موارد مربوط به زنان غیر مستقیم مطرح شده است
اولا در آياتي مثل مريم ۴۲ و احزاب ۳۰ تا ۳۲ زنان
مخاطب واقع شده اند ، ثانيا هر كجا كه خطاب " يا ايهاالانسان ، يا ايهاالذين
آمنوا ، يا اهل الكتاب و .... آمده است مخاطب هر دو جنس هستند . ثالثا قرآن به
زبان و فرهنگ عرب نازل شده و رسم آن زمان چنین بوده که جمع متشکل از مرد و زن
را با ضمیر مذکر خطاب میکردند.
۲) در ايه ۲۴ سوره نسا كه
امده بر شما حرام است ...... و زنان شوهر دار كه در جنگ بدست اورده ايد . لطفا
توضيح دهيد كه چرا در اين مورد با زن متاهل ميشود نكاح كرد؟ اگر كاري ناپسند است
هميشه بد و غير اخلاقي است؟.
آيه مورد نظر شما مربوط است به شرايط زماني و
مكاني جامعه قبيله اي ۱۴۰۰ سال قبل با مناسبات ويژه خود .در آن دوران متجاوزيني
را كه براي كشتن افراد و غارت قبيله اي حمله ميكردند ، مرد يا زن ، مي كشتند يا
براي مبادله با اسيران خود اسير ميگرفتند و اگر كسي براي پرداخت حق اسارت او
مراجعه نميكرد نگه ميداشتند. معتقد بودند اگر آنها را رها سازند بر تهاجم و
تجاوزشان ادامه ميدهند . به نظر آنها اسير كردن كسي كه براي كشتن شما و خانواده
تان آمده لطفي به او تلقي ميشده كه بجاي گرفتن جانش با او ازدواج ميكني . در
اينصورت براي پيمان زناشوئي سابق يك متجاوز احترامي قائل نميشدند اما امروز
خوشبختانه نه صربها به زنان مسلمان بوسني هرزگوين تجاوز ميكنند ! و نه قبلا
فرانسوي هاي متمدن به زنان الجزائري تجاوز ميكردند ! ونه درهيچ كجاي دنياي
متمدن امروزچنين اتفاقاتي مي افتد !! هيچكس زندانين عراقي ر در ابوغریب و
گوانتانام لخت و برهنه نميكند و هيچ زن متجاوزي آرزو نميكند بجاي قتل با و
ازدواج كنند !!؟ واقعا كه وضع بهتر شده است !!؟
۳) آیا دیدن زن بدون حجاب
و با لباس برهنه در مهمانی ها و یا مثلا کنار دریا در صورتی که بر خود مسلط باشی
اشکال دارد؟ در انتخاب همسر آینده ام چه نکاتی را مد نظر داشته باشم و اگر دختری
سفر اروپا را به حج ترجیح بدهد می تواند نکته منفی در ازدواج با او باشد
تسلط بر غرائز نيز كاملا نسبي است . چه كسي ميتواند
ادعا كند بر خودش كاملا مسلط است و تحت هيچ شرايطي تحريك نميشود ؟ توصيه هاي
قرآن براي حفظ نواميس در برابر نامحرمان براي پاسداري از نهاد خانواده است
۴) خواهری دارم ۱۸ساله که
بر خلاف فرهنگ خانوادگی بخاطر رایج شدن داشتن دوست یسر در هم کلاسیهاش به این کار
روی اورده و به هیچ وجه به ما گوش نمیدهد چیکار کنم؟ ییغمبر میگوید متقی کسی است که
درون خار میرود ولی به خار گیر نمیکند نمیگوید نمیرود؟
خواهر شما مسئول اعمال خودش است ، شما جز نصيحت و
امر به معروف، اگر موثر واقع ميشود ، وظيفه ديگري نداريد ، بهتراست به
والدينتان اطلاع دهيد تا آنها آنطور که مصلحت می بینند عمل کنند.
۵) شما نگفتید چرا از مال
مردها بعد از مرگشون یک هشتم به همسرشون میرسه ، انگار که او فقط یک کادو گرفته و
آن خانه اصلاً خانه او نبوده . حق طلاق مال مرده وبچه ها و زن در شرایط بسیار آزار
دهنده هم باید با زحمت مواجه باشد . البته منظورم از شرایط آزار دهنده فقط اعتیاد و
خرجی ندادن که در قانون آمده نیست ، درحالی که زنها فطرتاً حتی از نظر جنسی هم
پایبندتر از مردها به خانواده هستند ولی انگار فقط بیم بر هم زدن خانواده از زنها
رفته در حالی که مردها کافیه این کار شرعی و قانونی را بکنند که با زن دیگری ازدواج
کنند تا با شکستن قلب همسرشان و از بین بردن اطمینان آنها از وفاداری بنیاد خانواده
را از جا برکنند . بهر حال این احساس را خود خداوند به زنها و مردها داده که دوست
ندارند همسرشان متعلق به دیگری باشد . ولی این احساس در مورد زن حسادت تلقی می شود
هرمردي در زمان حياتش ميتواند آنطور كه مصلحت مي
بيند خانه و تمام يا بخش عمده اموالش را به همسرش يا هركه ميخواهد همان زمان
هبه كند ، قوانين ارث مربوط به كساني است كه از دنيا رفته اند و هيچ توصيه اي
هم نكرده اند . در اينصورت وارثان مجبورند به قاعده كلي و عمومي عمل كنند . اگر
زن يك هشتم و مرد يك چهارم از همسر وفات يافته شان ميبرند ، بقيه اش متعلق به
فرزندان خردسال و غير خردسال است كه بي سرپرست اند و آينده متعلق به آنه است ،
وگرنه همسر باقيمانده كه معمولا چند سالي ديگر عمر نمیکند وچه بس ممكن است
ازدواج ديگري هم بكند ، در صد ارث تابع عوامل متعددي است كه خدا ميداند و ما
مطابق اميالمان داوري ميكنيم اما در باره اخراج زن مطلقه ، آيات اوليه سوره
طلاق را بخوانيد و ببينيد خدا فرمان ميدهد هرگز زنان مطلقه را از " خانه شان"
بيرون نكنيد !! خانه شان ، نه خانه تان !!؟ تعجب نميكنيد؟
۶) آیا شما حجاب بمعنای
پوشاندن موی سر را لازم می دانید
عطف به آيه ۳۱ سوره مباركه نور ، كه توصيه پوشاندن
زينت ها از غير محارم شده است ، بنده گمان نميكنم كسي در زينت بودن موي سر براي
زنان شك داشته باشد
۷) نظر شم در خصوص نماز
خواندن خانمي در منزل شخصي و بدون استفاده از چادر چيست (اقامه نماز با لباس راحتي
)
حجاب پوششی است درمقابل نامحرمان ، در شرايطي كه خانمي
در خانه خويش در ميان همسر و فرزندان ميباشد و مطمئن است نامحرمي سر زده وارد خانه
نميشود و كسي نيز از خارج خانه بر او اشراف ندارد ، آيا بايد از خدا رو بپوشاند ؟
البته اگر طبق عادت ، آرامش و تمركز بهتري با چادر پيدا ميكند ، به اختيار خودش است
همانطور بخواند كه حضور قلب بهتری پیدا میکند ، ولي اجباري ندارد . بسياري از
مسيحيان ديندار نيز وقتي در قسمت غرفه كليسا ميروند، طبق سنت باستاني ، كه زنان
مذهبي پوشيده بودند ، دستمالي روي سر خود قرار ميدهند ، اما وقتي بيرون مي آيند و
در ميان جمع قرار ميگيرند کشف حجاب ميكنند !! گوئي نفس روسري قداست دارد!؟ در هر
حال مغز هدف است ، پوسته محافظ است
۸) چرا خداوند صفات بارز
زنان را ظاهر بین ودنیایی ودوستدار جواهر و اهل چشم همچشمی ومال دوست وحسود
افریده ؟ در ایران دختران عاشق کسی میشوند که تمکن مالی بیشتری دارد. مرد به
گفته قران چگونه میتواند با این موجود ارامش یابد ؟ حال اینکه بدون ان هم نمیشود؟
خدا دو نوع انسان نيافريده است ، زن و مرد هر دو
انسان اند و يك ساختار دارند و استعدادهاي آنها مشترك است ، اما واقيت هاي
بيولوژيك ، يعني تفاوت هاي نقش زن و مرد در زندگي و عوامل متعدد بيروني ، به
تدريج در طول تاريخ خصلت هائي را بر آنها تحميل كرده كه عارضي ، نه ذاتي، است .
لطف زندگي و عامل كمال در همين تفاوت ها وتعامل هاست كه گذشت و محبت را پديد مي
آورد . در ضمن طبیعت زن آرامش دهنده است ، اگرجامعه یا زمانه تغییراتی ایجاد
کرده باشد ، تقصیر خالق نیست
۹) با توجه به بحث تقوا ،
اگر کسی از همسر خود ارضاء نشود ولذت نبرد، آیا میتواند همسر دیگری اختیارکند یا
باید خود کنترلی پیشه کند
اين امر دلائل متعددي ميتواند داشته باشد ، كه با
مذاكره دو جانبه و يا با كمك روانشناس و كارشناس امور خانواده چه بسا بتوان
آنرا حل كرد ، در هر حال حفظ خانواده به عنوان کانون تولید و تربیت نسل آینده
بر لذت جوئي و نديده گرفتن شريك زندگي اولويت دارد
۱۰) من در آمريكا زندگى
ميكنم و مادرم هر ۶ ماه براى ديدار ما ميايند. ايشان با حجابى كه بر سر دارند بسيار
جلب توجه ميكنند و بيشتر خودشان معذب هستند و احساس راحتى نميكنند. آيا ايشان
ميتوانند با كلاه و يا كلاه گيس و لباسهاى گشاد و شلوار حفظ كننده ظاهر شوند
، يا پوشيدن مانتو و روسرى ضرورى است؟ سؤال ديگر اينكه آيا ذبح گوشت هاى گاو و مرغ
اينجا حلال است يا خير؟
مادر شما طبق آيه ۶۰ سوره مباركه نور، هيچ گناهي
ندارد اگر حجاب خود را بردارند ، البته بدون آرايش و تبرج .اصولا هدف از حجاب
عدم خود نمائي براي دختران جواني است كه بيشتر در معرض نگاههاي نا سالم قرار
دارند و زنان مسن از اين جاذبه ه گذشته اند. در ضمن براي دختران جوان موي
مصنوعي و طبيعي تفاوتي نميكند ،هدف عدم خودنمائي است
۱۱) نگاه کردن به نامحرم
از طریق رسانه یا بهتر بگویم به شوهایی که از طریق ماهواره پخش می شود از نظر قرآن
چه حکمی دارد
نگاه کردن عادی نباید اشکالی داشته باشد ، اما اگر به
قصد لذت جوئی باشد ، هم کاری عبث و بدون نتیجه است ! و هم موجب تحریک و مقدمه ای
برای پیشروی در این امور خواهد شد . همچنانکه تحریک اشتها با استشمام بوی غذا موجب
ترشح غدد بذاقی و اسید معده میشود ، تحریکات دیگر نیز تشویقی برای تعقیب موضوع
میباشد و باین دلیل اگر در مسیر غیر مشروع باشد گناه محسوب میشود.
۱۲) در قرآن عموما وقتي
از لذات بهشتي صحبت ميشود براي مرد هاست در اين بين جايگاه زنان كجاست؟
در زبان عربی اگر صد نفر زن همراه یک پسر بچه
دهساله در حرکت باشند ، آن جمع را عرب با ضمیر مذکر خطاب میکند . هرچند در
زمانه ما این تبعیض خجالت آور است ، ولی در همه زمان ها مرد سالاری بوده است ،
همانطور که در زبان انگلیسی میگوئیم Humam , Humanity, Mankind ..... قرآن نیز
در قالب فهم مردم زمانه نازل شده است و در ظرف زبانی آنها . اما با ضمیر مذکر
هر دو جنس را شامل میشود . در آیات زیادی ، از جمله : احزاب ۳۵ بر تساوی دو جنس
در ارزش ها تاکید میکند.
۱۳) چرا در سوره نسا بعد
از نفس واحد امده که جفت اش را هم...... گویا منظور از نفس واحد گروه مردان است
وگرنه چه لزومی به اشاره به خلقت جفتش وجود دارد؟
" نفس واحده" نخستین منشا حیاتی است ، حتی قبل از
سلول !! سلول نیز خود از میلیونها نفس واحده ،یعنی اجزاء زنده مستقل تشکیل شده
است . منظور آیه به تشخیص بنده این است که زن و مرد از نخستین گام حیاتی دوش به
دوش هم بوده اند و هیچکدام از دیگری منشعب نشده اند .( واله اعلم)
۱۴) آیا در قرآن آیه اى
یا مطلبى در مورد داشتن روابط پسندیده و سالم میان دختران و پسران در سنین نوجوانى
و قبل از اینکه به فکر ازدواج باشند موجود است
همانطور که مطلع هستید ، آیات قرآن در ظرف زمانی و
مکانی و مناسباتی از فرهنگ عربستان نازل شده است که پس از سن بلوغ بلافاصله
ازدواج میکردند و تعویق ازدواج بدلیل اشتغال به تحصیل و موانع دیگر وجود نداشته
است ، بنابراین جستجو برای پیداکردن آیاتی ناظر به وضعیت امروز جوامع غربی و
روابط قبل از ازدواج، گمان نمیکنم به نتیجه برسد ، مگر آنکه از کلیات ارشادی
قرآن استفاده شود
۱۵) با پوزش فراوان ،
خداوند بزرگ که این همه سفارش به صلات و ارتباط مداوم انسا ن با خودش نموده است ایا
می توان فکر کرد که خانمها را به خاطر یک مسله فیزیولوژی از نماز نهی کرده باشد ،
آن هم برای ۶ روز/من اصلا نتوانستم آیه ای در این رابطه در قران پیدا کنم پس چگونه
به ما گفته اند نماز در این روزها حرام است روزه باطل است و این همه تفاصیل....
اولا ، مسئله اي كه پرسيده بوديد حكم قرآني ندارد و
حلال و حرامي از نظر الهي بر آن مترتب نيست ، بلكه فقيهان بر اساس تاريخ و سنت
بر آن حكم داده اند . من البته مطالعه و تخصصي در اينگونه مسايل ندارم ،
همينقدر شنيده ام در آن دوران كه آب به حد كافي وجود نداشته و لوازم
بهداشتي نيز در دسترس عموم نبوده است ، اين تدبير تضميني براي طهارت مساجد
محسوب ميشده است . فراموش نكنيد كه نماز فرادي كه امروز ميان ما ايرانيان معمول
شده ، در آن دوران منحصر به شرايط اضطراري بوده است ، بنابراين حضور پنج نوبت
زنان در مساجد ، با توجه به اينكه از هر چهارتاي آنان يكي در معرض اين ناراحتي
بوده است ( بر حسب احتمالات) نگراني آلوده شدن مساجد را مطرح ميكرده است . و به
همين نحو در مورد مردانيكه فرصت غسل كردن نيافته اند در سنت اين حرمت باقي
مانده است . وگرنه اين سئوال همواره مطرح است كه چگونه ميتوان مهمترين فريضه را
بمدت يكهفته تعطيل كرد؟ اگر طبق نظر فقيهان دعا و ذكر و امثالهم مانعي ندارد،
نماز هم ذكر است . هر چند تحمل شنيدن اين مطلب براي كسانيكه اصالت را به احكام
تاريخي فقهي ميدهند ، از تحمل انكار نماز و كفر گويي به خدا سخت تر است.!!
خلاصه آنكه مصلحتهاي محيطي و زماني و مكاني را نبايد با مصلحتهاي ايماني كه
اصل و اساس است يكي گرفت
اله اعلم بحقايق الامور
۱۶) لطفا در مورد مسئله
حجاب و زندگى در اروپا براى يك خانم پزشك مسلمان توضيح فرماييد؟
با سلام و تحيت به شما ، من فقيه نيستم كه حكم بر
گذاشتن يا برداشتن حجاب بدهم ، در محيطي كه زندگي ميكنيد تا چه ميزان آنرا مفید
و موثر مي يابيد ؟ اگر اطمينان داريد كه اين مسئله ضرورتي اسلامي است ، نبايد
نارضايتي بندگان تاثيري در تصميم شما داشته باشد ، هر كسي بخاطر اعتقاداتش از
منافعي صرفنظر ميكند. آيا شما حاضر هستيد محروميتي را بخاطر باورتان تحمل كنيد
؟ در ضمن همه راههاي زندگي و اداره معيشت و خدمت به بندگان در كشور آلمان و
محيط كاري مشخص خلاصه نشده است . زمين خدا فراخ است و ميتوان با توكل به او اگر
واقعا در آن محيط به بن بست رسيده ايد هجرت نمائيد .حقيقت اين است كه امروز
حجاب، صرفنظر از جايگاه متفاوت وميزان اولويت آن در قرآن و در سنت و فرهنگ
مسلمانان ، تبديل به پرچمي شده است كه دوست و دشمن در برافراشتن يا پائين
آوردنش تلاش ميكنند ، بسياري از غير ايرانيان بر حفظ هويتشان مصر و ثابت قدم
هستند ، اگر شما بر اين امر باور داريد بدانيد رزق نزد خداست و از ادبار ديگران
نهراسيد در ضمن در وبسايت بنده در قسمت " مكتوبات" ميتوانيد مقاله اي را در
باره حجاب ملاحظه فرمائيد
۱۷) نظر قرآن درباره زن و
چند همسرى چيست؟ چرا قرآن بجاى تشويق مسلمانان به نگهدارى زنان بي سرپرست، توصيه
ازدواج با آنان را با وجود همسر داشتن كرده است؟ و كجاى قرآن آمده است كه اگر زنان
براى شير دادن نوزاد طالب اجرت هستند بايد بدهيد؟
۱۸) چرا قرآن خیلی جاها
راه ظلم علیه زنان را هموار میکند از جمله ایات ابتدایی سوره نساء. و در جایی دیگر
مرد را فوق درجه بر زن می خواند؟ یا چرا در کلام علی ،او مشورت با زنان را امری
اشتباه می خواند؟ کاش شما به من جوابی بدهید که مرا از این بار آزار دهنده برهاند و
اینکه هیچ ریسمان محکمی برای چنگ زدن ندارم
در مورد آيات اوليه سوره نساء ميتوانيد به بخش
تفسير وبسايت سوره نساء مراجعه كنيد و توضيحات لازمه را ملاحظه نمائيد .در مورد
درجه مرد بر زن نيز در شرح آيه ۲۲۸ سوره بقره توضيح داده ام ، در همين آيه
توضيح داده شده است كه براي زنان بطور مساوي با مردان همانقدر وظيفه مقرراست كه
حق براي آنها وجود دارد
وبه اين ترتيب معناي آيه مذكور مشابه آيه ۳۴ سوره بقره ميباشد كه برتري مالي و
بدني مرد را ( در شرايط تاريخي نزول قرآن) براي حمايت و نگهداري از همسر بيان
ميكند.
قرآن در باره مشورت با همسران در اموري كه به آنان مربوط است ، فرموده است: عن
تراض منهم و تشاور، آيا ممكن است حضرت علي كه در دامان قرآن بزرگ شده بود خلاف
قرآن بگويد ؟ يا منظورشان عدم تحت تاثير همسران قرار گرفتن در اموري است كه
مربوط به حقوق ديگران است و مشورت با آنان با انگيزه عشق و علاقه در اموري كه
عقل و انصاف بايد حاكم باشد ؟ در ضمن فراموش نكنيد كه نهج البلاغه حدود چهار
قرن پس از حضرت علي توسط سید رضی جمٍع آوري شده است بنابراين كلمات آن همچون
قرآن الزاما قطعي نيست
۱۹) با احترام بنظر
می آید که فعل " ضرب " ( زدن) ، در مورد زنان به معنای دیگری هم بکار رفته که
کاملا به دور از معنای زدن یا تنبیه فیزیکی می باشد و بخصوص که جزییات ان یعنی
مقدار زدن مشخص نشده و حدود ان تعیین نشده ایا خداوند متعال دستوری را ناقص داده یا
در اینجا حدود را فراموش کرده. چگو نه است که خداوند متعال برای زن و مرد زنا کار
که گناه را مرتکب شده و اعتراف کر ده اند تعداد مشخصی از شلاق زدن را دارد که
جرمشان اشکار است ولی برای یک بیم یا گمان یا " خوف" بدون تعیین هیچ حدی دستور زدن
بدهد. و ان هم شما می دانید چگونه امکان دارد از حد خارج نشود که به حد حتی ایجاد
نقص یا حتی قتل نرسد همانطور که در ایران اسلامی /اسلام ناب محمدی/ بارها شاهد ان
بوده ایم . و دستور صریح قران را در این رابطه که به پرهیز از ظن و گمان بد است را
نا دیده بگیریم. به نظر من منظور در این ایه می تواند ترک کردن / مدتی رها کردن ویا
مسافرت می تواند باشد. زیرا سیاق قران کریم در موارد تنبیه همیشه همراه با بیان حد
و حدود است.
درست است ، كلمه : "ضرب" در قرآن بمعاني مختلفي
آمده است اما هر معنايي را كه انتخاب ميكنيد، بايد بطور منطقي با مفاد آيه ۳۴
سوره نسا و سلسله مراتب اجراي حكم همآهنگي داشته باشد . فرض كنيد معناي ضرب در
آيه مذكور رها كردن و مسافرت رفتن باشد ، مسئله را ببريد در همان زمان و مكان
تا از فضاي تاريخي و فرهنگي آن خارج نكرده باشيد و نخواهيد از منظر امروز بر
موضوعي در ۱۴۰۰ سال قبل قضاوت كنیدد . اينك به سئوالات ذيل پاسخ دهيد:
در روزگاري كه مثل امروز امتيت و امكان مسافرت عادي ( به غير از تجارت) معمول
نبوده ، يك مرد كجا ميتوانسته برود ؟ هتل ،خانه غريبه ، در صحرا و يا
..... تكليف كار و زندگي او چه ميشود ؟
چه كسي بجاي او از خانواده اش در روزگار ناامني بايد حفاظت ميكرده ؟
براي چه مدت و با چه هزينه اي ؟
آيا عادلانه است بجاي زني كه كاري ناشايسه انجام داده، مرد آواره از كانون
خانواده و اداره فرزندان و تنبيه شود؟
آيا امكان سوء استفاده زن ناشزه در غياب شوهر بيشتر نميشود ؟
اگر با مسافرت محدود يا نامحدود مرد مسئله لاينحل باقي ماند ، بايد چه كرد ؟
و اگرهاي ديگر ....
۲۰) ازشما بسیار
سپاسگزاریم . .در مورد ایه ۳۴ سوره نسا ( مسئله زدن زن) استدلالی دارم ، احساس می
کنم باید معنایی دیگر غیر از زدن یا ترک کردن داشته باشد که باید
با مطالعه بیشتر به آن رسید. من ایه ۳۴ سوره نسا را در مقابل ایات ۴ تا ۸ سوره نور
قرارمیدهم. در جایی که مردی دقیقا همسر خود را به زنا متهم می کند و شاهدی جز خود
ندارد. قران ۴ بار سوگند می خواهد. و اگر زن هم سوگند بخورد حد هم برداشته می شود
.چگونه می توان انتظار داشت خدا وند در ایه ۳۴ سوره نسا تنبیه زن را ان هم بخاطر
خوف از ناشزه بودن ، که هنوز اتهام قطعی هم نیست حکم به زدن بدهد ، ان هم بدون
تعیین مقدار و اندازه ، که می دانیم وقتی حدی باشد از حد خارج می شود ، چه برسد به
ان که حدی مشخص نشود!! چه کسی یا چیزی می تواند مردی خشمگین را محدود کند؟
البته احتمال دارد معناي "ضرب" در آيه مذكور غيراز
چيزي باشد كه فعلا فهميده ميشود ، ولي ماداميكه معاني پيشنهاد شده با مفاد آيه
همخواني پيدانميكند ، بايد تامل كرد. حكم آيه مورد نظر، باصطلاح مفسرين ، از
احكام ارشادي است نه مولوي . يعني ارشاد و راهنمايي عقل با توجه به مصلحت زمانه
. پس اگر يقين حاصل شود كه موجب تجري بيشتر و نشوز سخت تر ميگردد، راه حل ديگري
در نظر گرفته شود . در هر حال واجب نيست ، ارشاد است . همانطور كه در مقاله
سايت ملاحظه كرده ايد، اين ارشاد مجوزي براي مردان عليه زنان نیست ، بلكه ناظر
به موردي كاملا استثنايي است . در مورد زنان ناشزه اي كه محافظ آنچه ايجاب
ميكرده ( حافظات للغيب بماچفظ الله) نبوده اند و راههاي منطقي نصیحت و ترك بستر
هم در مورد آنها موثر واقع نشده است . همانطور كه مجازات قصاص بدني و شلاق عليه
مرد توهين تلقي نميشود ، اين توصيه نادر نيز نبايد ناگوار باشد .آنهم در
روزگاري كه دستگاه داوري وجود نداشته است.
۲۱) اين جمله مولا را
چگونه تفسير كنيم: ان النسا نواقص العقول
" سيد رضي" كه حدود ۴ قرن پس از حضرت علي برخي سخنان آن
بزرگوار مربوط به دوران خلافت را ، آنهم با معيار ادبي ، جمع آوري نموده است،
گزينشي عمل كرده و اغلب قبل و بعد سخن را حذف كرده است . در مورد خطبه ۸۰ كه قسمتي
از آن را نقل كرده ايد، نيز چنين است . همينقدر گفته است كه حضرت اين سخنان را بعد
از جنگ جمل ايراد كرده اند و ميدانيم كه " عايشه" فتنه اين جنگ را روشن كرده بود .
چه بسا مقدمه حذف شده خطبه ميتوانست روشنگر اين موضوع باشد . در هر حال به غير از
قرآن هيچ نوشته اي اصالت مطلق ندارد و هر نوشته ديني بايد به قرآن عرضه شود.
۲۲) منظور از اینکه مردان
قیم زنان هستند چیست؟ مگر نه اینکه فقط کودکان و دیوانگان احتیاج به قیم دارند؟ و
ایا این قیمومت اجباریست؟ و هر زنی در هر سنی باید قیمی داشته باشد؟! و هیچ! وقت
ازاد نیست؟ ان چه گناهیست که به شوهر میگوید اگر ترسیدی زنت مرتکب ان شود (نه اینکه
مرتکب گناه شده باشد!) اول او را نصیحت کن اگر نشد از او دوری گزین اگر باز هم به
جایی نرسید او را بزن؟ و چطور فقط ترس و شاید هم شک و تردید به شوهر اجازه میدهد
خودش قاضی و خودش مجری باشد؟! اما کمی بعد به زن میگوید اگر شوهرت ناشز بود تحمل
کن؟!
با سلام و سپاس از حقيقت جوئي شما ، در مورد موضوعات
قيم بودن مرد ، زدن زن ! و مشابه آن اگر به قسمت "مكتوبات"
وبسايت مراجعه نمائيد پاسخ خود را به تفصيل ذيل عنوان حقوق زنان مي يابيد.
۲۳) در مورد احادیثی که در ارتباط با محرم و نامحرم وجود داره به نسبت احادیث مرتبط سایر بخشهای دین انگار خیلی فاصله وحود داره با زندگی و عرف جامعه ،مثلا حدیثی به این عنوان داریم: «از گفت و.گو و اختلاط با زن نامحرم بپرهیز» یا «نگاه به نامحرم تیری است از تیرهای شیطان»
یا «هرکس با غیر همسر خویش شوخی و مزاح کند به اندازه هر کلمه ای که در دنیا سخن
گفته باشد، خداوند هزار سال او را در زندان دوزخ نگاه خواهد داشت.». امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
«رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید.»
در شرایط زمانه امروز پذیرفتن این احادیث رو دشوار میکنه،از طرفی نباید بخشی از دین که به دلخواه ما نیست را نادیده بگیریم و در اون باید تعقل کرد،لذا میخواستم نظر شما رو برای فهم حدود روابط جویا بشم
معیار و محک درستی هر سخنی کتاب خداست ، پیامبر مکرم ما فرمود هر سخنی از من برای شما نقل کردند به قرآن عرضه کنید، هرآنچه با کتاب خدا موافـق بود بگیرید وگرنه به دیوارش بکوبید! احادیثی که سه قرن بعد سینه به سینه ( نه با ضبط صوت) از پدران به پسران رسیده چه اعتباری دارند که سخن مستقیم خدا را باطل کنند؟ ما اگر خودمان از زبان مبارک امام صادق سخنانی را که در ارتباط با مردمان ۱۴ قرن پیش بوده شنیده بودیم تفاوت فراوانی داشت با آنچه از ورای قرنها همچون آب سرچشمه که رنگ و بوی بستر را گرفته، میشنویم.
۲۴) تماس پوستی (در حد دست دادن) بین مرد و زن نامحرم چه حکمی دارد؟ نظر فقها و مجتهدین چیست؟ آیا مجتهدین نواندیشی همچون آیتالله محمدجواد غروی و یا احمد قابل حکمی در این باره دارند؟
نظرفقها و مجتهدین کم و بیش معلوم است، من اطلاعی از نظر مرحوم علامه حکیم بزرگوار محمد جواد غروی و عالم نواندیش مرحوم احمد قابل ندارم. همین قدر میدانم که در قرآن هیچ حکمی برای دست دادن نیست و از کلمات قصار حضرت علی در فصل ششم نهج البلاغه است که: «خداوند بر شما فرائضی واجب کرده، آنرا ضایع نکنید، از اموری نهی کرده، آنرا نقض نکنید، در اموری هم سکوت کرده و سکوتش از فراموشی نبوده پس خود را به دردسر (حکم تراشیدن و سخت گیری کردن) نیندازید». این امور عقلانی و تابع مقتضیات زمان و مکان است.
|