پرســـش و پاســـخ درباره
ازدواج و جنسيّت
در اين بخش سؤالاتى كه از طرف
شما از طريق ايميل مطرح و پاسخ داده شده است را گردآورى نموده ايم. براى مشاهده
پاسخ بر روى سؤال كليك نماييد. پس از مطالعه پاسخ مجددا بر روى سؤال كليك كرده
تا بحالت اوّل بازگردد.
۱) آيا خداوند در تمام جنگهاي صدر اسلام به پيامبر اجازه داد تا
زنان دشمنان را به عنوان غنيمت جنگي به اسيري و كنيزي برند ؟ فلسفه اين حكم الهي
چيست ؟ كساني كه قرآن را كاملا كلام خدا نمي دانند بر اين موضوع خرده گرفته اند
كه عملي غير انساني و غير اخلاقي است و خدا چنين فرماني نمي دهد .آيا مشابه چنين
حكمي از جانب خداوند در مورد اقوام ديگر آمده است
اسير جنگي گرفتن ابتكار اسلام و حكم بي سابقه
قرآن نیست ، بلكه رسمي تاريخي در همه وقت و همه جا بوده است . متجاوزين به خاك و خانه و
همسر و فرزند را در هيچ مقطع تاريخي به حال خود رها نميكردند ( نگاه كنيد به دهها
هزاراسير جنگي در جنگ ايران و عراق آنهم در قرن بيستم با وجود سازمان ملل و انواع
سازمانهاي ديگر. همچنين اسراي عراقي و فلسطيني توسط آمريكا و اسرائيل مدعيان حقوق
بشر) ، زنان نيزدر زمان ظهور اسلام و در مناسبات نظام قبيلگي براي تشويق و تشجيع
شوهرانشان و انجام خدمات پشت جبهه در جنگ ها شركت ميكردند و گهگاه در تيراندازي هم
شركت داشتند .مسلمانان معاصر پيامبر مجبور به مقابله به مثل و دفاع منصفانه از خود
بودند ونياز داشتند در مبادله اسرا با دشمن در موضعي برابر باشند. آنچه قرآن توصيه
كرده ، نه ممنوعيت اسير گرفتن ، بلكه آزادي تدريجي آنها با شيوه هاي مناسب است كه
تفصيل آنها در قرآن و سنت و فقه آمده است.
۲) ایا استمناء گناه است؟ آیا موردی در قران پیدا
میشود که انرا امری قبیح و خانمان براندازبداند.
چنين كاري صريحا در قرآن مطرح نشده است ، شايد هم در
آن روزگار نيازي به اين كار نبوده ؟ با اينحال از كليات قرآن ميتوان دريافت
هرآنچه به جسم و جان صدمه بزند باید اجتناب کرد . شما از پزشكان متخصص سئوال كنيد نتيجه
آنرا مورد عمل قرار دهيد
۳) در انتخاب همسر آینده ام چه نکاتی را
مد نظر داشته باشم و اگر دختری سفر اروپا را به حج ترجیح بدهد می تواند نکته منفی
در ازدواج با او باشد
ازدواج پيماني دوطرفه است . باید در اهداف کلی
با یکدیگر توافق داشته باشید . اگر ایشان اروپا را ترجیح میدهد ، اشکالی در دوست
داشتن سفر اروپا نیست ، اشکال در نا آگاهی از سفر به سوی خداست که عملکرد بسیاری از
حاجیان و غفلت برخی مردم آنرا نا پسند کرده است
۴) به نظر شما تا چه میزان مسائل اعتقادی در یک زندگی مشترک
اهمیت دارد؟ آیا تنها اعتقاد به خدا کفایت می کند؟ اگر فردی به خدا ایمان دارد ولی
در انجام اعمال عبادی سهل انگاری می کند برای همسر آینده شایسته نیست؟ چنین
فردی را می توان به راه صلاح آورد؟
باورهاي آدمي ، اگرازشناخت ، نه عادت و تقليد ، حاصل شده باشد، نيرومند
ترين محرك زندگي محسوب ميشود. ايمان و اعتقاد هركسي راهبر زندگي او ميباشد . ممكن
است در آغازازدواج غلبه غرائز آنرا بپوشاند ، اما بزودي واقعيت هاي عريان زندگي اين
تناقضات را آشكار ميسازد و مسئله آفرين ميشود . خدا فرمول رياضي نيست كه به آن اعتقاد
پيدا كنيم ، ايمان وعمل است و زندگي در آئين خدائي
. آيا شما مطمئن هستيد ميتوانيد كسي
را كه با شما همفكر نيست همراه كنيد؟ از كجا ميدانيد خودتان به او ميل نكنيد ؟
ازدواج قمار نيست كه بتوان ريسك كرد.
۵) چطور زنان شوهر داری که در جنگ با مشرکین اسیر
شده اند حلالند؟ و چگونه میتوانیم انرا برای یک غیر مسلمان یا فرزندانمان که
میخواهند با اسلام اشنا شوند توجیه کنیم؟! همینطور مالکیت کنیز و حلال بودن
او را؟! ضمنا چون مردی مالک اوست پس میتواند کنیزش را به مرد دیگری قرض هم بدهد و
به این ترتیب فحشا رواج پیدا کند
قرض
دادن كنيزان و به فحشا كشاندن آنان صريحا در قرآن نهي شده است ، اما كنيز در جنگها
و در برخورد با دشمنان در روزگار گذشته امري جاري بوده است كه در اسلام نه بصورت
بخشنامه اي بلكه بصورت تدريجي و طبق برنامه مدت دار( همچون هر كاري كه ريشه تاريخي
دارد و جنبه دفاعي در مقابل دشمن محسوب ميشود) با آن برخورد شده است
. هر مسئله اي را
بايد در شرايط زماني و مكاني ( كانتكست) خود ارزيابي كرد . در نسل قبلي ما اكثر
خانواده هاي تهراني كلفت و بعضا نوكر داشتند و روستائيان فقير و محروم آن زمان با
جان و دل از اين كار استقبال ميكردند و اگر دولت با هجرت آنان از روستا مخالفت
ميكرد شورش ميكردند ! اما امروز به نظر ما اين كار خلاف حقوق بشر ممكن است تلقي گردد
!؟.
۶) در قرآن امده
که اگر زن و شوهر با هم اختلاف داشتند از طرف هر یک کسانی امده و سعی کنند اختلاف
را حل کنند ولی نگفته اگر حل نشد چه باید کرد ایا میتوانند این عده طلاق انها را
بدهند
اگر طرفين اختلاف قصد آشتي نداشته باشند ،
كاري از نمايندگان دو طرف ساخته نيست و طلاق را همان دو نفر يا كسان ديگر ميتوانند
جاري سازند ( به دنباله آيات توجه كنيد)
۷) چرا در قران فقط متذکر شده مرد چطور زن را طلاق بدهد و هیچ اشاره ای به قصد
طلاق زن نکرده ایا زن هم میتواند به همان دلایل مرد از او طلاق بگیرد یا اینکه با
عقد ازدواج او در واقع از تمام حقوق و ازادی خود در صورت افتادن در دام یک ازدواج
نا متناسب گذشته
بصورت تاريخي و سنتي چون همواره مرد
خواستگار و تعهد كننده مهريه و مخارج زن بوده و حافظ و مدافع او تلقي ميشده ، معمول
و منطقي نبوده است زن خلع اين خدمات را درخواست كند و به دليل مردسالاري تاريخي هم
نميتوانسته شخصا از مرد جدا شود ، اما تقاضاي طلاق از ناحيه زن در صورتيكه دليل
موجهي داشته باشد همواره درشرع و در عرف و قوانين مترقي مسموع و مورد قبول ميباشد
۸) چطور قران به این راحتی سر پرستی پسر بچه را از دو سالگی و دختر
بچه را از ۷ سالگی به پدر واگذار میکند و بعد از او هم به پدر بزرگ و عمو؟ ایا در
این میان مادر هیچ نقشی ندارد؟ ایا نباید صلاحیت طرفین را در نظر گرفت؟ ایا انصاف
است که بدون دلیل موجهی زن را طلاق داد و از خانه بیرون کرد و بد تر از ان فرزندانش
را که همه میدانند برای مادر عزیر تر از جان است از او گرفته تحویل هووی او بدهند؟
و اگر مادر خیلی خوش شانس باشد با زیر بار رفتن هر گونه ظلم و ستم سعی کند شوهر را
به رحم اورد تا طلاقش ندهد فقط برای اینکه کودکانش را از او نگیدیرند؟اگر علت مالی
است شوهر را میتوان وادار کرد که مخارچ فرزند را بپردازد و اگر علت این است که زن
برای ازدواج مجدد ازاد باشد بهتر این نیست که نظر خود او را هم جویا شوند؟؟
مسئله حضانت فرزند و مقررات مربوط به آن نيز امري تاريخي و سنتي قديمي با
توجه به ابعاد اقتصادي قضيه و نداشتن كار و درآمد غالب زنان بوده است ، اما در
روزگاري كه شرايط دگرگون شده ، اين دستگاه قضائي هر شهري است كه با بررسي وضعيت
طرفين حضانت را مشخص كند. به نظر شخصي بنده نياز فرزندان به مادر ، در صورت تامين
مالي ، بيش از پدر ميباشد ، حداقل تا زمان بلوغ
۹) ایا
اینکه برای خروچ از کشور باید شوهر به زنش اجازه بدهد و اگر دلش بخواهد میتواند بچه
ها را با خود از کشور خارچ کند ولی به مادر بچه ها اجازه خروج ندهد و یا برای رفتن
به زیارت حج زن باید از شوهر و اگر مچرد است از پدر ویا مذکر دیگری که محرم اوست
اچازه نامه رسمی داشته باشد دستور اسلام واقعی است یا اسلامی است که مرد ها از خود
ساخته اند؟
براي مسئله خروج از كشور در
سفر حج يا هر كار ديگري ، دستوري در قرآن نداريم ، اين امور را انسانها با عقل
خداداد و مصلحت انديشي بايد حل و فصل كنند . آنچه امروز در كشور ما انجام ميشود
مبناي فقهي دارد كه استنباط آقايان فقهاست و الزاما نميتوان ادعا كرد درست است .
اين حقيقتي است كه فقه را در همه مذاهب آقايان به اتكاء ديدگاه هاي مردسالارانه
تاريخي نوشته اند و يكطرفه به قاضي رفته اند
۱۰) نمی دونم کتاب ازدواج در اسلام را خوانده اید یا نه
!!؟ من که جز بیان طرز
رابطه . .. معصومین چیزی ندیدم .! جوری که انگار اونها از ادواج و زن ارتباطهای متوالی
در یک روز را می دانندوبس !! ببخشید ولی این کتاب دقیقاً همینهارو گفته .کتابهای متعدد
دیگری هم هست، همین مفاتیح جنان . نه فقط دراین مورد بلکه در موارد متعدد خرافات گونه
حرف زده در باره جن که جز شما همه همان تعبیر عامه را دارند و من هم گاهی از این
نظر در خلوت می ترسیدم و چیزهای دیگه مثلاً آیا گذاشتن دعا یا آیه ای روی سر باعث
درمان بیماریهای سر می شود؟ نظرتون درباره چشم زدن چیه که حقیقتاً زندگی یکی از
آشنایانم به خاطر اعتقاد به آن به هم ریخت .و ... ...؟
كتابهائي از قبيل " ازدواج
در اسلام " و غيره را آدمهائي مثل من و شما از روي اخباري كه قرنها بعد از حرفهاي
سينه به سينه ( نه با ضبط صوت ) گرد آمده نقل كرده اند ، دين خد را از كتاب خدا بگيريد
نه اقوال مردم.
براي بقيه سئوالاتتان آدرس هاي زير را توصيه ميكنم
: قسمت ويدئوهاي
وبسايت ، شماره ۲۲۸ در باره زن در چشم و دل پيامبر قسمت " سخنراني ها" موضوعات
اجتماعي : عناوين : جايگاه زن در فلسفه سياسي غرب و در قرآن ، زن ازنظر فيلسوفان
غرب و اسلام تاريخي در قسمت " خداشناسي" زن از منظر قرآن ( در باره انواع حقوق زن)۱
در بخش : پيامبر و امامان" ، چرا زينب ؟ نقش اجتماعي زن در پناه هدايت حق باشيد
۱۱) در
مورد نگاه به نا محرم که قران به زنان ومردان مومن می گوید جشمانتان را فرو بندید
توضیح دهید که ایا منظور الوده نشدن به گناه است؟ فکر نمی کنید محدودیت محرومیت می
اورد چون هرچیزی باید در حد تعادل باشد.من روزی به گوینده زن نگاه می کردم به همسرم
گفتم او خیلی زیباست او گفت چنان نیست که شما می گویید بعد از مدتی به این نتیجه
رسیدم که همسرم درست گفته. الان در جوامع زاد این کمبودها وجود ندارد.
چنين نيست كه با برداشتن مرزهاي روابط زن و مرد مسئله عادي و
انحرافات ناشي از محروميت حل ميشود ، من سالهاست در دنياي غرب زندگي ميكنم و با
اينكه هيچ محروميتي در مورد اين امور وجود ندارد ، توجه به مسئله سكس و صرف وقت و هنر
و هزينه براي آن بمراتب بيش از ايران است.
۱۲) من هنوز به دلیل نیافتن یک همسر مناسب از لحاظ اخلاقیات و خانواده
خوب و سایر معیارها ازدواج نکرده ام واز طرفی به دلیل ترس از مریضی ها و امنیت
آپارتمان با زنهای دیگر ارتباط ندارم و به خاطر فشار میل جنسی استمناء می کنم و
ازاین کار احساس گناه و اضطراب وترس دارم؟
بنظر من راه حلي جز كاستن از ايده آل طلبي ها و مطلق
نگري ها در انتخاب وجود ندارد ، درست است كه در شرايط فعلي محدوده انتخاب با
معيارهاي مورد نظر يك مسلمان در محيط غير اسلامي بسيار تنگ شده است ، با اينحال
نسبي نگري و توكل به خدا بهتر از در گير شدن با مشكلاتي است كه تنها ماندن ببار مي
آورد. ارتباط بيشتر با محافل و مجامعي كه همفكران مرد و زن در آن محيط ها گرد مي
آيند ، و مطرح كردن مسئله با كسانيكه مورد اطمينان هستند ،
بخواست خدا موثر خواهد بود.
خداوند گشاينده كارتان باشد.
۱۳) چراقران به زنان پيامبر بعد از فوتش اجازه ازدواج
نميدهد درحالي كه بعضي از آن ها از جمله عايشه زير ۲۰ سال بود آيا اين خلاف فطرت
نيست و قران هرگز خلاف فطرت امر نميدهد؟
بنظر بنده حرمت ازدواج با همسران رسول باید امکان سوء
استفاده سیاسی اصحاب برای رسیدن به قدرت بوده باشد ، ماجرای بیوه مائو و امثال او
در تاریخ بارها رخ داده است .کشته شدن دهها نفر حافظ قرآن در مقابل شتر عایشه ، در
حمایت از همسر پیامبر در مقابل حکومت رسمی و قانونی حضرت علی ، نشانه دیگری است .
وقتی مردم عامی باشند وابستگی ها جای شایستگی ها را میگیرد
۱۴) در قرآن به کسی اجازه ِ گرفتن دوست دختر داده
نشده، با توجه به آیه ۵ سوره مائده که میگوید دوست پنهانی نگیرید. پس ما که در
کشورهای غربی زندگی میکنیم و امکان ازدواج را در حال حاضر نداریم آیا راه دیگری
هست؟
اگر طرفین صادقانه نیت و قصد ازدواج با یکدیگر را
داشته و به هم متعهد باشند ، اما شرایط ازدواج فعلا مقدور نباشد ، میتوانند با توافق دو
جانبه و چه بهتر با اطلاع دو خانواده ، تا زمانی که شرایط مهیا گردد با هم باشند. آنچه مهم است نیت پاک و پروای از
خداست . با اینحال احتیاط حکم میکند صبر کنند
۱۵) در قران امده
که اگر زن و شوهر با هم اختلاف داشتند از طرف هر یک کسانی امده و سعی کنند اختلاف
را حل کنند ولی نگفته اگر حل نشد چه باید کرد ایا میتوانند این عده طلاق انها را
بدهند
اگر طرفين اختلاف قصد آشتي نداشته باشند ،
كاري از نمايندگان دو طرف ساخته نيست و طلاق را همان دو نفر يا كسان ديگر ميتوانند
جاري سازند ( به دنباله آيات توجه كنيد)
۱۶) آیا در قرآن صحبتی از ازدواج موقت هست و آیا صیغه موقت جز سنت پیامبر می باشد؟
آنچه از قرآن دریافت میشود، ازدواج دائمی است و صیغه یا ازدواج موقت برداشتی است که بسیاری از فقیهان شیعه از آیه ۲۵ سوره مبارکه نساء کرده اند. اگر هم در دوران پیامبر مکرم اسلام و اهل بیت مطهرایشان چنین عملی رایج بوده باشد، باید آنرا همچون تعدد زوجات ضرورتی تاریخی متناسب با مقتضیات و جنگهای متعدد که خانواده های فراوانی را بی سرپرست میکرد دانست. اما چنان شرایطی در این روزگار وجود ندارد، مگر شرایط اجتماعی مشابهی چنین امری را ایجاب نماید که تشخیص آن البته نه به عهده فقیهان فقه و اصول خوانده، بلکه کارشناسان مجرب مربوط به این امور است. وقتی روابطی بی بند و بار و بدون تعهد درجامعه گسترش یابد، چه بسا در چارچوب قانونی تعهدآور و تضمین کننده قراردادنش تسکینی موقت باشد، که البته با تشویق هوسرانی بکلی متفاوت است.
۱۷) این ادعا مطرح شده است که «ازدواج سپید» که هم اکنون در حال رواج میان دختر و پسران ایرانی، مخصوصا در شهرهای بزرگ است و در واقع زندگی مشترک بدون عقد ازدواج است و لاجرم فاقد حقوق و مسئولیت های ازدواج، مباینتی با قرآن ندارد و قابل نکوهش نیست و نیاز است جامعه دینی چنین روابطی را به خاطر موانعی که بر سر راه جوانان برای ازدواج دائم وجود دارد (مثلا مشکلات اقتصادی یا آشنایی بیشتر جهت تصمیم گیری برای ازدواج) به رسمیت بشناسد. لطفا نظر خود را در مورد این ادعا و بطور کلی از هر منظر که جنابتان صلاح می دانید تبیین بفرمایید
همانطور که خودتان اشاره کردید، این امر معلول وضعیت فرهنگی - اقتصادی موجود و موانعی است که بر سر راه ازدواج مشروع و معقول بوجود آمده است. مشروعیت مسئله را باید در بستر مناسبات فرد با آفریدگار خود و قصد و نیت و قبول میثاق فیمابین و مسئولیتهای مترتب بر آن دید که فرمود: "واخذن منکم میثاقا غلیظا"(نسا ۲۱). اما نا مشروع شمردن و ممانعت از آن، دخالت در حوزه حقوق شخصی است. علت رواج یافتن این امر را باید فرار از انواع تعهداتی شمرد که رسمیت بخشیدن به ازدواج به دنبال میآورد. البته آنها مدعی هستند ما کاملا به یکدیگر متعهد هستیم! اما این چه تعهدی است که نباید دستگاه قضا و دیگران از آن آگاه باشند تا در صورت عدم پایبندی بتوانند از آنان مطالبه کنند؟ مگر انسانها فرشته صفت هستند و در اختلافات حاصله همواره تسلیم حق هستند و به یکدیگر زور نمیگویند؟ ازدواج سفید گرچه مشکلات غریزی و موانع فرهنگی را موقتا مرتفع میسازد، ولی در بلند مدت به ضرر هر دو طرف بخصوص دختران جوان میباشد. راه حل این است که با کار فرهنگی گسترده موانع فرهنگی اقتصادی موجود را به تدریج برداشت. برای مومنین بازگشت به موازین زندگی مشترک در قرآن و سنت آسان پیامبر در این امر رهگشا میباشد. این کاری است که والدین با کاهش از انتظاراتشان نقش مهمی میتوانند ایفا کنند
۱۸) آيا ممكنه در ارتباط با موضوع جنسيت و عشقبازي زناشويي با معنويت از لحاظ اسلام و قرآن اشارهاي كنيد؟
در مورد سئوالتان پیرامون "جنسیت و عشق زناشوئی با معنویت و قرآن" بر حسب آنچه عارفانی گفته اند، شاید بتوان عشقهای زمینی را به پلههای پائین نردبانی تشبیه کرد که در اوج آن خداست. این پلهها را خدا برای رسیدن به صعود و سعادت و کمال جلو پای ما گذاشته وخودش آنها را درفطرت و دل ما نهاده است. هرچند بیشتر ما در همان پله اول متوفق و اسیر میشویم و از گام گذاشتن در پلههای بعدی باز میمانیم.
خدا در بالای پله منتظر شماست، گامها به پیش!
۱۹) در مورد مساله هم جنس گرایی در قرآن پاسخ دهید چون به عنوان پزشک در کتاب های روان پزشکی ما از آن به عنوان یک variant طبیعی یاد میشه و دیگر کسی دنبال درمانش نیست!
آنچه در قرآن از قوم لوط شرح داده شده است، دلالت بر تجاوز زورمدارانه آن قوم فاسد، علیه غریبه های تازه وارد به شهر می کند که با «همجنس گرائی توافقی امروز» یکسان نیست، هرچند این عمل نیز خلاف طبیعت سالم انسانی و مصلحت جامعه و فرد میباشد، این تمایل اگر به تشخیص پزشکان ریشه ژنتیک داشته باشد، باید از طریق کارشناسی راه حلی علمی و مصلحانه برای آن اندیشیده شود. در هرحال برخورد گناه محورتکلیف مدار خشک فقهی با امری که معلوم نیست همواره نیت گناه در آن دخیل بوده کاری اصولی نیست، در ضمن گرچه این مسئله ریشه تاریخی در همه اماکن و ازمنه دارد، ولی تنوع طلبی و افراطگری جنسی برخی غربیان در تعمیم و توسعه آن بسیار موثر بوده است. همچنانکه پرخوری و شکمبارگی میل به غذا را به شدت افزایش کاذب میدهد، سایر غرائز از جمله غریزه جنسی چنین اند و افراط در آنان عواقبی دارد.
۲۰) آيا زن و شوهری که بچه دار نمی شوند ميتوانند از رحم اجاره ای ( استفاده از یک زن دیگر به عنوان میزبان) استفاده کنند. یا لقاح اسپرم مرد با زن دیگر یا تخمک زن با مرد دیگر.
میشه خانم های دیگه را اجاره کرد؟ یا از اونها تخمک خرید! یا زن و شوهری که بچه دار نمی شوند از مردی دیگر اسپرم دریافت کنند!
اگر مرد یا زنی که امکان فرزند دار شدن ندارند میتوانند کودک یتیمی را به سرپرستی بگیرند، چرا صورت ساده تر آن اشکال داشته باشد؟ همه منهیات شرعی در روابط نامشروع زن و مرد برای حفظ حریم خانواده است، چه اشکال شرعی در رحم اجارهای یا خرید تخمک و اسپرم برای خانواده متصور است؟، مسائل مربوط به محرمیت و ارث البته کارشناسی اهل فن را طلب میکند
۲۱) آیا اسلام قرآنی همجنس گرایی را قبول دارد و آنرا امری طبیعی میداند؟ آیا اسلام قرآنی برده داری و کنیز گرفتن را قبول دارد و تایید میکند؟
خداوند غرایز جنسی را برای تشکیل خانواده و تولید مثل و تداوم نسل قرار داده است، همجنس گرایی خلاف طبیعت و فطرت بشری است،
اسلام با برده داری نه از طریق بخشنامه، که غیر عملی است، بلکه با آموزش و تربیت و به شیوه تدریج برخورد کرده است، تفصیل بحث را در وبسایت بنده ببینید
۲۲) در خصوص موضوع تعدد زوجات (که البته من فکر میکنم درواقع تحدید زوجات بمعنی محدود کردن درست است) در قرآن کریم غیراز آنچه زنده یاد شریعتی در این خصوص فرمودند که برای شرایط بحرانی مانند سرپرستی ایتام و یا هر بحران دیگری در خصوص ازدواج بعنوان مثال زمانی که تعداد مردان بشدت کمتر از تعداد زنان باشد آمده است آیا تحلیل دیگری هم دارد و نظر شما از دیدگاه قرآن چیست ا یعنی در قرآن به چه معنی است با توجه به اینکه عقلانیت امروزی آن را نمی پذیرد
در مورد تعدد زوجات، نظر شادروان شریعتی را منطبق با قرآن میدانم، چنان حکمی متناسب با معضل زنان بی سرپرست بوده است. در این زمانه مگر بصورت استثناء در شرایط مشابه، مسئله آفرین خواهد بود.
۲۳) در مورد ایه ۳۴ سوره نسا تمام توضیحات شما رو شنیدم و قابل تامل است اما ایا این نشوز و به هم زدن پایداری خانواده فقط از طرف زن ممکن است و مردی پیدا نمی شود که این عمل را انجام دهد این موردی است که بسیار ذهن من را درگیر کرده علیرغم اینکه با تمام وجودم به حقانیت قران اعتقاد دارم ولی ممنون میشوم اگر توضیح این مورد رو برایم بدید تا شاید ارامش قلب بیشتری پیدا کنم
کاملا درست است؛ مرد هم ممکن است نشوزکند و معلوم نیست کمتر از زن هم باشد، اتفاقا آیه ۱۰۴ سوره نساء از نشوز مرد نسبت به همسرش سخن گفته و سوره مجادله نیز با نقل شکایت زنی از شوهرش نزد پیامبر آغاز گشته است. اما راه حل های مقابله با نشوز زن و مرد در دوران مردسالاری متفاوت بوده است و زنان شکایت نزد پیامبر به عنوان حاکم میبردند. در جوامع قانون مدار امروزی، قانون جایگزین قدرت مرد شده است.
۲۴) اگر خانومی ،همسرش ،از نطر تمکین جنسی مشکل داشته باشد ونتواند زنش را تمکین کند وپس از گذشت سالها ،حتی یک بار نیز ،نتواند ،با همسرش بخوابد و با طلاق زن نیز موافقت نکند آیا این زن بر مردش حرام میشود؟ سؤال دوم اينكه ،آیا این زن ،برای رفع نیاز خود،می تواند صیغه ی مرد دیگری در بیاید؟
خیر! چرا حرام شود؟ اما از نظر شرعی حق تقاضای طلاق دارد و دادگاه پس از استماع دعوای طرفین اگر حق با زن باشد، حکم طلاق صادر میکند. در مورد سؤال دوم خیر! مادام که در عقد شوهر خود قرار دارد و طلاق رسمی نگرفته نمیتواند.
|