پرســـش و پاســـخ درباره
احكام شرعــى
در اين بخش سؤالاتى كه از طرف
شما از طريق ايميل مطرح و پاسخ داده شده است را گردآورى نموده ايم. براى مشاهده
پاسخ بر روى سؤال كليك نماييد. پس از مطالعه پاسخ مجددا بر روى سؤال كليك كرده
تا بحالت اوّل بازگردد.
۱) میخواستم نظرتون را
راجع به تقلید بپرسم. من در حال حاضر مقلد آقای سیستانی هستم ولی به دلایل زیادی در
مورد اصل تقلید شک دارم. ضمنا در صورتی که مسالۀ تقلید را رد نمیکنید، اگر فضولی
نباشد، پدر شما وخود شما از چه کسی تقلید میکنید؟ این سئوال را میکنم چون ارادت
خیلی زیادی به پدرتون دارم و ایشان چه از لحاظ سیاسی و چه دینی نمونه بودند.
نظر بنده را در باره مسئله نقليد ميتوانيد با
مراجعه به وبسايتم ، قسمت " مكتوبات" ( رديف دست چپ سطر نوزدهم) بيابيد . من
خود را موظف به پيروي از احكام پروردگار در كتابش ميدانم و از حكم هيچ بنده اي
تقليد نميكنم . مرحوم پدر نيز اهل تقليد و پيروي از فقيهان نبودند . شما نيز
شايسته است گفتار هر کسی را که علم دارد بشنويد و در صورت انطباق با موازين
قرآن و عقل خداداد به آن عمل كنيد.
۲) مدتي است كه ميخواهم
عزم حج نمايم ولي به دو دليل به تعويق مياندازم. اول اينكه واقعا وقت آن پيش
نميايد. دوم اينكه فكر ميكنم با صرف مخارج و رفتن به كشوري كه اصولاً فاسد است و از
پايه بر خلاف مباني اسلام است جاى ترديد دارد. آيا ميتوانم بجاي حج مخارج آنرا صرف
انفاق در ميان انسانهاي مستمند نمايم؟.
نگراني هاي جنابعالي البته بجاست ، اما اگر قرار
بود رفتن به حج تلقی تاييد رژيم حاكم بر عربستان ميشد ، چهارده قرن بود كه
كعبه خاك ميخورد !! اين امري است نسبي كه بايد منافع و مضارش را با هم سنجيد
.اما مهمتر از آن ازدحام و شلوغي بيش از حدي است كه انجام مناسك و تمركز ذهني و
حضور قلب را بسيار مشكل كرده است . بايد براي اين معضل فكري كرد. من نميتوانم
قضاوتي در باره رفتن يا نرفتن به حج در شرايط حاضر بكنم ، اين امري است كه در
شوراي عالي مسلمين بايد تصميم گيري شود.
۳) آیات ۱۸۳ الی ۱۸۶ سوره
بقره، روزه ر برای مسلمین واجب شمرده شده
و اهداف آن را برای ما روشن ساخته است. اما سخنی از مهمانی خدا نیست و هر چه
هست در واقع برنامه ای است برای ساخته شدن آدمه. اما اگر
واقعا ما میهمان خدا هستیم تفاوت آن با میهمانی هایی که ما تدارک می بینیم چیست؟
اگر مقصود متاع و بهره دنیاست که ما هر روز و هر لحظه مهمان خداییم و یا این بار یک
میهمان ویژه؟
" ماه ضيافت الهي" اصطلاح عرفي است و در قرآن چنين
تعبيري نيامده است .چون در ماه رمضان قرآن نازل شده و
از طريق روزه داري و تمرينات تقوائي بهره مندي از رحمت
خدا بيشتر ميشود ، گويا سفره ميهماني و تغیه ای معنوی
است كه معمولا رنگين تر از مواقٍع عادي و سفره خانگي است . این
اصطلاح را عارفان نیز بکار برده اند : چند خوردی چرب و شیرین از طعام
، امتحان کن چند روزی در صیام
۴) در دين اسلام مشروبات
الكلى حرام است ولى در قرآن هيچ آيهاى كه بگويد مشروبات حرام است نداريم. حتى در
يك آيه ميگويد اگر مشروب خورديد به نماز نايستيد كه بفهميم چه ميگوييد. پس يعنى
ميگويد ميتوانيد بخوريد؟
تحريم شراب و قمار در قرآن نه بصورت بخشنامه اي و
فرمان حكومتي ، بلكه بصوت تدريجي و تربيتي با توجه به شخصيت انسان و مشتاق و
موافق كردنش آمده است . بنابراين در سالهاي نخست فقط گفته شده موقٍع نماز مست
نباشيد ، بعد گفته شده منافعي دارد ولي ضررش بيشتر است و در سال ۲۳ پس از
مقدمات و آمادگي هاي لازم صريحا تاكيد شده اين كار شيطاني است و اصلا نزديكش هم
نشويد ( مائده ۹۰).
۵) طبق ايه ۳ سوره مائده
ايا اين كه در شريط اضطرار و نه قصد گناه حرام را خدا مي امرزد صرفا در مورد ترس از
مرگ متعاقب گرسنگي است، اگر نه لطفا كليه مصاديق ان را
صريح بر شماريد و توضيح دهيد. ايا تنها در مورد به خطر افتادن حيات جسمي مصداق
دارد؟
موضوع آيه در باره خوردنيهاي ممنوع است كه در شرايط
اضطراري كه ارزشي بالاتر يعني جان درمعرض خطر قرار ميگيرد در حد حداقل رفع
ممنوعيت ميشود
۶) آیا استمناء گناه است؟
آيا موردی در قران پیدا میشود که انرا امری قبیح و خانمان برانداز بداند؟
چنين كاري صريحا در قرآن مطرح نشده است ، شايد هم
در آن روزگار نيازي به اين كار نبوده ؟ با اينحال از كليات قرآن ميتوان دريافت
هرآنچه به جسم و جان صدمه بزند باید اجتناب کرد . شما از پزشكان متخصص سئوال
كنيد نتيجه آنرا مورد عمل قرار دهيد
۷) ممکن است درباره قابل
اجرایی بودن احکام جزایی قران مانند قطع دست توضیح بفرمایید .جناب کدیور بعضی
از این قبیل احکام را خشن وموهن می داند که مضراتش بیش از فواید آن می باشد؟
معناي "يد" در زبان عربي قدرت است ، مثل :يداله فوق
ايديكم . اگر به دست هم يد گفته ميشود، به دليل وسيله اعمال
قدرت بودنش است . در گذشته وسيله كار و دزدي فقط دست بود و زندان و جايگاهي هم براي
دزد وجود نداشت ، بنابراين تنها راه كوتاه كردن دست كسي از
دزدي و انگ و علامت گذاشتن روي او، براي شناسائي در جامعه، بريدن پنجه ها بوده است.
اما امروز بيشترين دزدي ها توسط كمپاني هاي بزرگ و به دست كامپيوتر انجام ميشود !
امروز كوتاه كردن دست اين دزدان ، معرفي آنها به جامعه و كوتاه كردن دست خيانتشان
از طريق جريمه و محروميت مدتي از ارجاع كاراست . واله اعلم
۸) چرا اعمال حج مانند یک
تئاتر اینقدر نمادین است؟ حج در اسلام واجب است ، چون ما
قرار است نقش برگزیده ترین انسان را بازی کنیم
،
اما چرا واجب نیست که کلام خدا را -که دستورالعملی است ! که چگونه انسان برگزیده ای
باشیم- را حداقل یک بار در عمرمان بخوانیم. چرا باید نقش بازی کرد
؟ اما کسانی هم در این خیل حجاج هستند که با رفتارشان شخصیتی کاملا متفاوت
با نقششان دارند؟
حقايق به ناچار در ظرف زمان و ظرفيت ها ريخته
ميشود، حقيقت ثابت است
،
اما ظرفها متغيراند وهركس به قدر درك و دانش در حال تحول و تطور و تكامل خود از
آن بهره ميگيرد. فاعليت خدا كامل است ، اما قابليت ما به نسبت رشدمان
رحمت را قبول ميكند و جذب مينمايد ، به تعبير سوره رعد ، خدا از آسمان باران را
نازل ميكند ، اما دره ها به" قدر" ظرفيت خود سيل را جاري ميسازند و چنين است
ساير امور .حج اززمان آدم تا خاتم جريان داشته است ، اما مردم هر دوره اي از
اين درياي ژرف معاني ( كه بايد نمادين باشد تا هركس به قدر ظرفيت اش از آن
برگيرد)توشه اي بر ميگيرند حج قرآن حج ابراهيمي يعني توحيدي كامل است ، اما
عوام الناسي كه به راهنمائي
برخی متوليان مذهبی خدا را در چاه جمكران
جستجو ميكنند حج را نيز ضايع كرده اند
۹) آیا نجس بودن بدن خوک
و سگ در قرآن آمده است؟ اگر نه چرا امروزه این دو را نجس می دانند؟
در مورد " سگ" پاسخ خود را از ويدئوي شماره ۳۱۸
دريافت كنيد
. در مورد " خوك"، قرآن فقط از حرمت خوردن گوشت
آن سخن گفته است و مسئله نجس و پاكي امري فقهي است نه الزاما قرآني !؟
۱۰) آيا در اسلام سيگار
كشيدن حرام است يا خير؟
در زمان پيامبر اسلام چيزي بنام سيگار نبوده است كه
حلال يا حرام باشد ، اما گفته شده هر چيزي براي شما مضر باشد از آن اجتناب كنيد
. اين با انسانهاست كه تشخيص دهند چه چيز مضر يا مفيد است
۱۱) آيا سودى كه در
حسابهاى بانكى واريز ميشود هم ربا محسوب ميشود؟
من در امور اقتصادي كارشناس نيستم ،
اما ميدانم رباخواري مذمت شده در قرآن عمدتا ناظر به نزول
خواراني بوده است كه از موقعيت فقر و گرفتاري مردم سوء استفاده ميكردند ، اما در
جهان امروز بانك ها عمدتا در رشد و توسعه صنعت و ساختمان و .... سرمايه گذاري
ميكنند. در ايران بعد از انقلاب نيز بانكها با نرخ بيشتري ادامه به كار داده اند .
با اينحال عيب بزرگ پيدايش سرمايه داري كلان اين است كه بر سياست و اقتصاد
جامعه سلطه پيدا ميكند كه بايد براي آن چاره اي انديشيد . در هر حال نيت مهم
تر است . اگر شما بخواهيد پول خود را بخاطر بهره در بانك بگذاريد حرام است ، اما
بدون چنين قصدي بهره آن حلال خواهد بود.
۱۲) اکثریت فقیهان شیعه
همجنس گرایی رابه عمل شنیع لواط تعمیم می دهند و ان را
مستحق مرگ میدانند
. آنه به کیفر قوم لوط در قران استناد می کنند.در حالی که
می دانیم قوم لوط در راههای ورودی و خروجی شهر بیگانگان را گیر می انداختند و به
زور به انها تجاوز می کردند؟
نخستین آیه سوره اخلاقی " حجرات"مومنین را از سبقت
گرفتن از خدا و رسول هشدار داده است . از آقایانی که نام بردید باید پرسید وقتی
برای زناکار در ملاء عام حداکثر صد تازیانه تعیین شده است ، شما حکم قتل را از
کجا استخراج میکنید.
۱۳) از نص ایه ۱۸۷ سوره
بقره بر میاید که امیزش با همسران در ماه رمضان حرام بوده ولی بعضی مسلمانان این
فعل حرام را انجام میدادند. دلیل بر این گفته! اینست که خداوند در این ایه پذیرش
توبه انان را تایید نموده است. فلذا گناه صورت گرفته بوده. حال سوال اینست که دلیل
ذکر شده برای حلالیت این امر ( که عدم پیروی بعضی از مسلمانان بوده) چیست
مشابه این وضعیت را در آیه ۶۶ سوره مبارکه
انفال می یابید الان خفف اله عنکم و علم ان فیکم ضعفا فان یکن منکم مائه صابره
.... آیه ۱۸۷ بقره نازل شده در سال ۹ هجرت ( ۲۲ رسالت ، مطانق جدول کتاب سیر
تحول قرآن ) است ، اینک همه قبائل با اسلام آوردن رئیس قبیله مسلمان شده اند !!
اینها کجا و اصحاب بدر و مهاجرین و انصار کجا ؟ احکام حلال و حرام برای متوسط
مردم تشریع میگردد ، اما قبل از آن پیشتازان به فراست ایمانی یا تبعیت از رسول
پیام ها را دریافت و به آن عمل میکنند. تنها در مدرسه وحی نیست ، در
مدارس متعارف نیز معلمین تمرین های اضافی برای شاگردان زرنگ را برای بقیه تکلیف
نمیکنند ، همینکه جمع تازه واردی نا آشنا به دوره جدید کلاس وارد میشوند ، با
علم باینکه این جمع خلاف و خطاهائی خواهند کرد به کل کلاس تخفیف داده میشود
واله اعلم
۱۴) آیا اعدام مرتد به
طور مستقیم در قرآن آمده است؟
خیر ، در قرآن حکمی برای مجازات دنیائی ارتداد
نداریم ، آنچه گفته شده نظریات فقهی استد
۱۵) در باره موسیقی و نظر
دین در این باره چگونه می شود تحقیق نمود؟
قرآن نظر مستقیمی در باره موسیقی نداده و قضاوتی
مطلق در باره آن نکرده است ، هر لحن و آهنگی نمیتواند
مذموم باشد ، قرآن را نیز با لحن و آهنگ خوش باید خواند ، طبل و شیپور جنگ و یا
عزاداری های محرم نیز آهنگین است .باید دید چه آهنگی و برای چه منظوری استفاده
میشود . بطور کلی اسلام دین تفکر و حاکمیت عقل و شعور است وهرآنچه آنرا از مسیر
صحیح خارج کرده و تحت تاثیر احساس قرار دهد نا مطلوب است . موسیقی اگر لغو و بی
حاصل برای مصالح دین و دنیا باشد
، نمیتواند برای مؤمن هدفدارمطلوب واقع گردد
۱۶) اگر انسانی حق کسی را
نخورد ، به دیگران کمک کند ، آن ها را دوست بدارد ، حسادت نداشته باشد ، همیشه نیتش
پاک باشد و با خوش رویی با دیگران رفتار کند ولی نماز نخواند و مشروب هم بخورد آیا
اشکال دارد؟ مثلا من خودم مشروب می خورم ولی گناهی انجام نمی دهم؟
الحمد لله كه شما معتقديد هيچ كار خلافي نميكنيد و
يكسره كار خوب انجام ميدهيد ، اما ميدانيد كه بد و خوب نسبي است و حد و نهايتي
هم ندارد . بستگي به ميزان آگاهي انسان به مسئوليت هايش و خطير بودن نتايج
اعمالش دارد . خداوند در قرآن پيامبرانش را نيز بدليل آگايي بالايشان بارها
توبيخ كرده است ، هر چقدر هدف انسان در افق بالاتري باشد ، بيشتر احساس عقب
بودن و اشكال داشتن ميكند ثانيا به شهادت آيه ۹۰ سوره نحل اصلا نماز براي تقويت
همان اعمالي كه ذكر كرديد واجب شده است . تا كسي عاشق نشود معناي آنرا نميداند
! نماز هم كه گفتگوئي با آفريدگار ميليونها كهكشان و بخشنده همه نعمت هاي
ماست،تا درست فهميده و اجرا نشود خاصيت چنداني ندار
۱۷) لطفا
، آیا تفاوتی بین همدردی و غیبت
وجود دارد یا همه ی درد دلها هم غیبت حساب میشود و اگر زن و شوهر برای همدردی از
دوستان یا همکاران یا فامیل صحبت کنند تا به گونه ایی مشاوره یا هم فکری یا همدردی
از یکدیگر بگیرند غیبت است؟ آیا با هیچ نگفتنها بار بگونه ایی سنگین نمی شود؟
غيبت در غياب كسي عيب او را نقل كردن است . در
حاليكه امنيت افراد در جامعه ايماني ايجاب مينمايد نه تنها جان و مال ، بلكه
آبرو و حيثيتشان هم محفوظ بماند . اينكه در قرآن ذكر شده : (ان بعض الظن اثم --
برخي گمانها گناه است )نشان ميدهد دامنه امنيت مومن به درون دل ديگران هم كشيده
ميشود و نميتوان درباره كسي تصور بد هم كرد ، چرا كه منطقا اين تصورات روزي به
عمل ميرسد. قرآن تصويري كه از غيبت در سوره حجرات ارائه داده ( خوردن گوشت مرده
برادر) درباره چيز ديگري ارائه نداده است. بفرموده امام علي : طوبي لمن شغله
عيوبه عن عيوب الناس -خوش به حال كسي كه توجه به عيوبش او را از پرداختن به
عيوب ديگران بازداشته است . اگر اشاعه زشتيها از اصل زشتيها بد تر است . انتقال
معايب ديگران از عمل خود آنها بدتر است . در ضمن خوب است به خطبه ۱۴۰ و ۱۴۱ نهج
البلاغه هم نگاهي بكنيد.
۱۸) با توجه به دریافت مزد بابت خواندن نماز جماعت توسط اکثر روحانیان در ایران باز هم باید به آنها اقتدا کرد شما اگه ایران بودید مسجد می رفتید؟
بر حسب تاکیدات قرآن هیچیک از مبلغان راه خدا برای کار خود مزد و پاداش طلب نمیکردند، بخصوص برای نماز که اجرت خواستنش نقض غرض است. البته حساب تحقیق و تعلیم و خدمات دیگر، اگر شخص ناچار باشد و نتواند با انجام آنها زندگی خود را اداره کند قابل توجیه است، هرچند اولویت دارد بدون مزد امور دینی انجام شود. من اگر در ایران مسجدی مییافتم که فقط خدا ذکر میشود و از آلودگی به اغراض سیاسی و سفره دنیا به دور است البته در آن نماز میخواندم.
۱۹) آیه "لااکراه فی الدین" (به معنی در دین اجباری نیست) با آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر در تضاد نیست؟
اصل "لا اکراه فی الدین" که دلالت برآزادی در پذیرش
و پایبندی به دین میکند، به ارتباط "انسان با خدا" بر میگردد و چون امری صد در
صد اعتقادی و قلبی است، اجبار و اکراه در آن نتیجه کاملا معکوس میدهد. حال آنکه
"امر بمعروف و نهی از منکر" در باره "روابط مردم با یکدیگر" وحقوق مشترک آنهاست
(نه روابط فرد با آفریدگارش). اگر امام حسین فرمود من بخاطر امربمعروف و نهی از
منکر قیام کرده ام، همه میدانند ایشان حقوق مردمی را مورد نظر داشت و در برابر
یزید که آنرا ضایع کرده بود قیام کرد، آیا شما یک کلمه ازانگیزه امام حسین در
کربلا در قیامشان بخاطر دوری مردم از نماز و روزه و رواج بی حجابی و قمار و
شراب و... شنیده اید؟ متاسفانه این انحراف بزرگی از زمان بنی امیه به بعد تا به
امروز در همه کشورهای اسلامی است که جایگاه این فریضه بزرگ را ازاستبداد سیاسی
به احکام شرعی فروکاسته و آنرا مسخ کرده اند. امر بمعروف قرآنی با امر بمعروف
فقاهتی و حکومتی زمین تا آسمان فاصله دارد، اولی حق مردم در اعتراض به حاکمان
در انحراف از قانون است و در دومی حق حاکمان در برخورد با مردم درعدم رعایت
احکام شرعی.
۲۰) سوال من در مورد مهاجرتم به كانادا هست و اينكه استفاده از گوشت حلال در همه جا در اين جور ممالك مقدور نيست و يا گوشت حلال هميشه در دسترس نيست يا تازه نيست
پاسخ به این مسئله را بطور مبسوط در بخش "مکتوبات" وبسایت خود تحت عنوان " ذبح شرعی"دادهام و توضیح کوتاه در مسئلهای که مورد اختلاف است ممکن است موجب سوء تفاهم شود، اجمالا عرض میکنم که این مسئله در قرآن در ارتباط با شرک و توحید در گرفتن جان موجودی که خدا آفریده مطرح شده، نه شکل تاریخی ذبح کردن که در سنت اهل کتاب و مسلمانان آمده است. برای مهاجرین به کشورهای غربی آنچه به مراتب مهمتر است حفظ هویت دینی و ملی است و آنچه در دل باطنی خود از نبایدها میخوریم، به مراتب از آنچه دردل ظاهری(شکم) خود میخوریم مهمتر است، آن نگرانیهای سطحی به سادگی حل میشود، آنچه دشوار است حفظ استقلال شخصیتی در برابر جاذبههای فریبنده است.
۲۱) درکدام آیه یا آیات قرآن مجید «برده داری» مذموم ونکوهیده شمرده شده؟
اولا برده داری بعنوان نیروی کار، آنچنان که در آمریکا و مستعمرات اروپائی، با دزدیدن میلیونها آفریقائی معمول بود، درسرزمین خشک عربستان ضرورتی نداشت، در آن سرزمین برده ها اسیران جنگی بودند که برای دریافت غنیمت از قبیله دیگر گرفته میشدند. برخورد قرآن با مسئله برده داری، بخشنامهای و دستوری نبوده است، مسائل تربیتی به تدریج و با آموزش و تمرین حل میشود. وقتی قبائل بت پرست از مسلمانان اسیر میگرفتند، برای تبادل اسراء هم که شده، آنها نیز مجبور بودند اسیر بگیرند، همچنانکه در جنگهای جهانی و در جنگ ایران و عراق بعد از ۱۴ قرن و در دوران مدرن دو طرف صد ها هزار اسیر از یکدیگر گرفتند تا در مبادله دست بالا را داشته باشند. قرآن پرداخت هزینه آزادی بردگان را یکی از موارد کار نیک و نشانه نیکوکاری شمرده است (بقره ۱۷۷ وتوبه۶۰)، در آیه ۱۳ سوره بلد آن را همچون رسیدن به قله و عقبه کوه نامیده است. در آیه ۳۳ سوره نور گفته است اگر اسیران تقاضای عقد قراردادی برای آزادی خود کردند، با آنها قرارداد ببندید و حتی از بیت المال هزینه آزادی آنان را بپردازید. اگر مردی زن خود را بی جهت به طلاق تهدید کند، یکی از جرایم آن آزاد کردن اسیربوده است (مجادله ۳)، در آیات متعددی جریمه سوگند لغو، تخلف در حج و کشتن فردی بیگانه را آزاد کردن اسیر معین کرده است (مائده ۸۹ و ۹۵، نساء۹۲). با زنان اسیر نیز مسلمانان میتوانستند رسما با پرداخت مهریه ازدواج کنند. تاریخ اسلام گواه است که اسیران در جامعه صدر اسلام از منزلت اجتماعی برخوردار بودند ومیتوانستند به عالیترین رده های فرماندهی برسند، از جمله "زید" پسرخوانده پیامبر یک اسیر جنگی بود که از فرماندهان بزرگ اسلام شد، یا طارق که از سرداران بعدی مسلمانان بود و"جبل طارق" به یاد عبور او از شاخ آفریقا و ورودش به اسپانیا نامگذاری شده است.
۲۲) تشخیص مرز امر به معروف برایم دشوار است. میدانم شما معتقید که امر به معروف بیشتر مربوط به مسائل سیاسی و بی تفاوت نبودن نسبت به عملکرد حاکمان است و نمونه عملی آن را در قیام امام حسین میتوان دید. سوال این است که آیا در موارد شخصی افراد نباید هیچ توصیه ای به منظور امربه معروف کرد؟ مثلا آیا من حق دارم به دوستم یا هم اتاقیم و.. توصیه کنم که نماز بخواند یا شراب نخورد و.. با عنوان وظیفه امر به معروف یا خیر؟ البته مسلما برخورد قهری و اجباری با نام امربه معروف مردود است. در تفسیر آیه "و کفی به بذنوب عباده خبیرا" فرمودید، خداوند خودش به گناهان آگاه هست و نیاز نیست شما دخالت کنید!! آیا این در تضاد با امر به معروف نیست؟
همانطور که قبلا ذکر کرده بودم امر بمعروف با امر به مشروع فرق دارد، معروف به امور مورد عرفان و شناخت و قبول جامعه گفته میشود، مثل قوانین مصوبه که مورد شناخت و قبول نمایندگان مردم قرار گرفته است، معنای امر نیز الزاما فرمان دادن نیست؛ بلکه نوعی رایزنی و مشورت و توصیه است . مثل تبادل نظر زن و شوهر (طلاق۶). دراینصورت اگر کسی که مورد توصیه قرار میگیرد ایمان به حکم داشته باشد و کاهلی موجب تساهل شده باشد، با ادب و احترام، اگر اطمینان به موثر بودن باشد، خوب است تذکر داده شود، اما اسم این عمل را نمیتوان امر به معروف گذاشت، بلکه تذکر و نصیحت است.
۲۳) تکلیف ما بعد از اینکه ۴۵ سال از خدا عمر گرفته ایم و قدم در مسیر شکوهمند تفسیر آیات عظیم الهی از زبان شما ؛ نهاده ایم. با این رساله ها و تقلید از مرجع تقلیدها چیست؟؟ شک بزرگی به جانم افتاده. خواهشمندم سوالم را پاسخ دهید..
تکلیف ما با رساله ها و مراجع تفلیدی که از آنها تا الان تقلید کرده ایم چه می شود؟؟ من بعد از گوش سپردن به تفاسیر سوره های مختلف از زبان استاد بازرگان،، خیلی نگران وضعیت تقلید و رساله در باره ی شخص خودم می باشم
آفریدگار عالم روز قیامت از ما در باره مرجع تقلید و رساله ای که به آن عمل کرده ایم سئوال نمیکند، از
"رساله" خودش که به پشت گوش انداخته ایم و از "رسولی" که راهش را ترک کردهایم سئوال میکند. شما اگر این دو را شناختید، حرف و حدیث دیگران را به آن عرضه میکنید، اگر موافق بود میگیرید وگرنه به دور میندازید. راه پیامبر را خدا نشان داده ؛ " بگو این است راه من، مردم را با بصیرت (نه تقلید کورکورانه) دعوت میکنم، هم من و هم هرکسی بخواهد از من پیروی کند، باید چنین کند" (یوسف ۱۰۹).
۲۴) میخواستم از استاد بازرگان بخواهم درباره آیاتی از قران که درمورد حجاب هست توضیح و تفسیر کامل را بفرمایند
این موضوع کلی و اختلاف برانگیز را نمیتوان در چند جمله بیان کرد، به شرح تفصیلی بنده تحت عنوان «حجاب» در بخش «مکتوبات» وبسایت مراجعه کنید. کتاب «حجاب در عهد رسول» نوشته آقای امیر ترکاشوند تحقیق جامعی در این زمینه است.
۲۵) سؤالم در مورد نماز و حجاب هست. اينكه حجاب دقيقا در قرآن در مورد موي سر و اينكه بايد كامل پوشيده باشه گفته يا فقط حيا و پوشيده بودن سينه و لباس هست؟ چون ميگويند كه جلباب در واقع نوعي مقنعه بلند هست. نماز كه رويكرد به خدا هست و فرم اش در قرآن نيامده. پس ميشه نماز به ظاهر مرسوم را ادا نكرد ولي رويكردمون به خدا باشه؟ و يا تا وقتي كيفيت نماز به آن مقدار نرسيده و فقط ظاهر داره و حواس زياد پرت ميشه و سازنده و مفيد نيست، ادا نشه؟
این در زمان نزول قرآن، و هم اکنون نیز، بدلیل هوای سوزان استوائی عربستان و آفتاب شدید آن، نه تنها زنان، بلکه مردان هم سرپوشی در عوض کلاه غربیها داشته ودارند، بنابراین ضرورتی نبوده قرآن توصیه کنید موهاتان را بپوشانید! این تحصیل حاصل بوده است. اما بخاطر حفظ کانون خانواده و تحکیم روابط زن و شوهردر برابر وسوسه های بیرونی، در مورد سخن گفتن، راه رفتن، لباس پوشیدن، حتی نگاه کردن توصیه های تقوائی زیادی کرده و مرز بندی های مشخصی در برابر بی بند و باری ترسیم کرده است.
۲۶) در خصوص حرمت دست دادن به نامحرم با تعریفی که از نامحرم در فرهنگ ما وجود دارد تا اونجا که بنده اطلاع دارم این حکم ناشی از وجود چند روایت است. اولا این روایات معتبر و صحیح و قابل اعتنا هستند؟ و دوم اینکه آیا وجود روایات متناقض با روایات مشهوری که دلیل بر حرمت دارند را میشناسید و آنهارا معتبر میدانید؟ آیا بغیر از روایات استدلال عقلی و عرفی در پذیرش این حکم وجود دارد یا خیر؟
بنده تخصصی در علم رجال و درایه برای ارزیابی روایات و احادیث ندارم و چندان هم به اعتبار این محک ها برای تشخیص اعتبار روایات اعتمادی ندارم، در حالی که معیار عرضه به کتاب خدا منقول از رسول مکرم و اهل بیت مطهر پیامبر وجود دارد
از طرفی در قرآن با آنکه از نحوه راه رفتن، سخن گفتن، نگاه کردن، لباس پوشیدن زنان و امثالهم سخن گفته شده، صحبتی از دست دادن یا ندادن با آنان در میان نیامده است، جز آنکه روایت شده پیامبر مکرم با زنان در طشت آبی بیعت میکردند و طرفین دست خود را در آن میبردند، سنت نیز با شرایط زمانی و مکانی ارتباط تنگاتنگ دارد و موضوع تحریک کاملا نسبی و زمانی مکانی است؛ در قم بدون چادر در خیابان رفتن، حتی اگر با روسری بزرگ و مانتوی پوشیده باشد، جلب توجه میکند و در کنار دریا، اگراجباری در پوشش نباشد، سر برهنه بودن هم جلب توجه نمیکند. صرفنظر از احکام فقهی که ناظر به ظواهر شریعت است، عقل و عرف اجتماعی و وجدان شخص میتواند دریابد که دست دادن متعارف با جنس مخالف چه تاثیری در او دارد، فقیهان نیز تشخیص مصداق حکم را به عهده اشخاص میگذارند
۲۷) زمانی فیلسوف فرانسوی از مرحوم بروجردی پرسیده بود: چرا آیین اسلام «شراب» را تحریم کرده است؟ بروجردی گفته بود: امتیاز انسان بر حیوان، داشتن عقل و شعور است و به اجماعِ کارشناسان، شراب «عقل» و شعور انسان را زایل و ذلیل میکند و او را همپای اَنعام (چارپایان) قرار میدهد. فیلسوف فرانسوی گفته بود: استدلال تان در مورد کلیّت شراب، صحیح و صائب؛ اما نوشیدن یک یا دو قطره شراب یقیناً آسیبی به عقلِ انسان نمیزند؛ چرا اسلام این مقدار اندک را هم حرام کرده است؟
مرحوم بروجردی گفته بود: بلی! یک قطره شراب، عقل را زایل نمیکند؛ اما ساخت و بافت روحی و تمایلاتِ بشر به گونهای است که اگر اجازۀ نوشیدن یک یا دو قطره به او داده شود، یقنیاً قطرات سوم و چهارم و هشتم و دهم را هم خواهد نوشید و در نهایت، بشکهای مشروب را هم سر خواهد کشید و باز هم منجر به زوال عقل او خواهد شد.
ایشان در جواب گفتند ،امروزه تمدن وپیشرفت علوم وتکنولوژی مرهون کفار مشروب خور است نه مسلمانان تنبل وبویژه اعراب مفت خور،
آنهایکه شراب نخورده اند در گرو تسبیح وانگشتر مانده اند و نتوانستن که قرص سرما خوردگی برای بشر بسازند که هیچ حتی مسئله از کمر بپایین خودرا هم حل نتوانستند.
وآنهاییکه شراب خوردند با علم شان دنیاره دگرگون نمودند .
وحتی مهر رکعت شمار برای مسلمانان ساختند .حالا شما بگویید آنهاییکه نخوردند عقل شان زایل شده ؟یا آنهاییکه خوردهاند.
اولا نه همه غربیان شرابخوارند و نه همه مسلمانان شناسنامه ای لب تر نکرده از شراب، که بگفته آن آخوند اصفهانی، بعضا افراط کننده تر از غربیها هستند
دوم آنکه نه پیشرفت علم و صنعت در غرب هیچ ربط مستقیم و غیر مستقیمی با مصرف شراب دارد و نه عقب ماندگی جوامع مسلمان در این دوران ناشی از حکم شرعی تحریم شراب است
سوم آنکه معنای واژه عقل در قرآن هیچ ربطی به علم و دانش ندارد، عقل به نیروی خویشتنداری و تسلط برنفس که در غرب سلف کنترل نامیده میشود گفته میشود که با ضعف آن ، نفس آدمی به هرچه دلش فرمان داد، حتی اگر به ضرر سلامتش بود عمل میکند، معنای امروزی عقل در عرف جامعه با معنای آن در قرآن و در قرون نخستین تاریخ اسلام بکلی متفاوت است
۲۸) چرا آیه حجاب فقط تاکید بر زنان پیامبر است؟ آیا واقعا برهمه زنان مسلمان واجب است؟
این سبک قرآن است که به جای دستورالعمل صادر کردن و حکم دادن از بالا، چون مردم به خانواده پیامبر نگاه میکردند، ارائه الگو میکند، بنابراین به پیامبر میفرماید به زنان و دخترانت بگو چنین و چنان کنند. خدا اول از خانواده رسولش مایه گذاشته و بعدا از مردم. آیا این درسی برای بعضی از مابهتران نیست؟.
۲۹) در رابطه با شادی و پای کوبی در عروسی
آقای قمشه ای خیلی از موسیقی تعریف کرده تا جایی که سفارش به یاد گیری موسیقی میکنند
الان مذهبیون سخت با موسیقی مخالفت میکنند تا جایی که (با سند یا بی سندنمیدانم) حدیث آوردند که حتی وسیله موسیقی داشتن هم حرام است
و اینکه شنیدم در عروسی حضرت فاطمه علیها السلام دف و شادی بوده .اگر اون زمان به جز دف چیزی دیگه نبوده که اگر مثلا ویلون بوده از کجا معلوم پیامبر استفاده نمیکرده. ولی الان متاسفانه در یک مجلس شادی مثل عروسی چقدر فاصله بین مذهبیون و نسل جوان و قشر دیگر جامعه میبینیم
شادی و پایکوبی در حد متعادل و معقول در عروسی و جشن های مشابه امری طبیعی است، نفس آهنگ و موسیقی هم مذمتی ندارد، چرا که قرآن را هم فرموده اند با صوت زیبا بخوانید ( احسنوا تلاوته)، در مراسم عزاداری حسینی هم از سنج و طبل و دهل و امثالهم استفاده میکنند، آنچه نهی شده است، غنا به معنای موسیقی رخوت آور و تحریک کننده به معاصی، یا لهو به معنای وقت تلف کردن و اشتغال به کار بیهدف وغافل کننده از انجام امور جدی زندگی است، سرمایه عمر را دوباره به کسی نمیدهند، فاجعه است اگر آن را به باطل بگذرانیم، بنزین ماشین شما برای عبور از کویری که هیچ پمپ بنزینی در مسیر وجود ندارد، باید برای حرکت در مسیر مستقیم مصرف گردد تا به مقصد برسید، بیراهه رفتن و تفننی حرکت کردن شما را در وسط بیابان برهوت میگذارد.
۳۰) آيا سپرده گذاري در بانكها (و بانک های ایران) هم از مصاديق ربا كه در قران ذكر شده ميباشد؟
مادام که نرخ بهره مساوی یا کمتر از نرخ تورم باشد، قدرت خرید شما بالا نرفته و ربا محسوب نمیشود، در غیر اینصورت بلا اشکال نیست. سپرده گذاری به نفع بانکهاست و مردم خیال میکنند سود برده اند، حال آنكه روز به روز توان خریدشان سقوط میکند
۳۱) لطفا در مورد حج در شرایط کنونی توضیح بفرمایید. آیا سفر به مکه کمک به اقتصاد عربستان نیست؟
علاوه بر ابن یکی از شرایط حج رفتن استطاعت مالی است در چنبن زمانی که زندگی ما به سختی میگذرد و هنوز در فراهم نمودن نیازهای اولیه زندگیمان با مشکل مواجهیم و بدون وامهای بانکی آنهم با بهره های زیاد قادر به پرداخت آن نیستیم، آیا باز هم حج بر ما واجب است؟
مگر نه این است که مسلمان بعد از بازگشت از مکه و حاجی شدن باید در شرایط مالی بهتری نسبت به قبل زندگی کند؟
بنده و همسرم که هر دو فرهنگی هستیم ۱۰ سال پیش برای مکه ثبت نام کردهایم و امسال نوبتمون شده( البته به دلبل عدم استقبال مردم )ولی ما به دلیل عدم امنیت حاجبان ایرانی و همچنین وضعیت مالی نامناسب خودمون نخواستیم که بریم.
آیا به نظر شما اگر فیش حجمان را بفروشیم و هزینه تحصیلی فرزندمون رو بدیم از نظر شرع اشکالی داره.
اگر زندگی شما سخت میگذرد اصلا استطاعت مالی ندارید که بخواهید به حج بروید، استطاعت هم تنها اقتصادی نیست، امنیتی هم هست، در قرآن آمده است «من استطاع الیه سبیلا»، کلمه سبیلا تنها در مال نیست، اگر فرزندانتان با حج رفتن شما از تحصیل میمانند، اولویت با تحصیل فرزندانتان است و استطاعت شما منتفی میشود
۳۲) آیا از آیات قران حکم سنگسار دریافت میشود باتوجه به اینکه این حکم بصورت صریح نیامده است؟کلا یه توضیحی درباره سنگسار بدین؟
حکم سنگسار بصورت صریح يا غیر صریح در قرآن نیامده است، سنگسار را دشمنان پیامبران علیه آنها و پیروانشان اجرا میکردند. این حکم البته در تورات وجود دارد و گویا از آن طریق وارد تفاسیر و فقه مسلمانان شده است، اگر هم ضرورتی موقت و مقطعی در دوران گذشته داشته، هر مسلمانی موظف است به حکم قرآن عمل کند نه عملکرد تاریخی مسلمانان، قرآن ناقص نیست تا با روایت و حدیثی تکمیل شود
۳۳) منبع غسل کردن به شکل ترتیبی و ارتماسی کجاست
ایا الله در قرانش گفته؟
یا روایت است؟
و نظر شخص شما غسل به ان شیوه مرسوم گزیده است یا پاک کردن است؟
منظور از غسل همان شستشو میباشد و دستشوئی را در زبان عربی «مغسل» مینامند، قرآن در مورد وضو ترتیب آنرا ذکر کرده است ولی در مورد غسل چیزی نگفته و ظاهرا به عقل و تشخیص خود فرد برحسب کم و زیاد بودن آلودگی بسنده کرده است، البته وقتی فقیهی بخواهد برای توده های میلیونی مردم نحوه غسل کردن را توضیح دهد چاره ای نیست جز آنکه شکل ساده قابل فهم همگان را عرضه کند و اصولا قانون شکلش ثابت است ولی روحش بر حسب شرایط میتواند در موارد استثنا در اشکال دیگری تحقق یابد
۳۴) شما فرموده اید، امر به معروف و نهی از منکر به این نیست که چرا نماز نخواندین و روزه نگرفتین یا بی حجابی و ... ربط ندارد. بیشتر به سرنوشت همه ارتباط دارد.
آنچه که می خواهم عرض کنم این است که صحبت شما که ناظر بر ارزشهای پذیرفته عرف جامعه است، قبول دارم. اما در یک جامعه مسلمان یا جامعه با اکثریت مسلمان که در بیشتر آنها مسایل شرعی جزو مسایل عرف به شمار می رود، مثلاً حجاب را قبول دارند یا نماز و روزه را بجای می آورند. در واقع نه فقط شرعاً که عرفاً آنها را قبول دارند، آیا باز هم این مسایل جزو مصادیق امر به معروف و نهی از منکر نیست؟؟
عنوان این فریضه «امر بمعروف و نهی از منکر» است، نه «امر به مشروع و نهی از حرام». گفته میشود معروف آن بخش از شریعت و اخلاق است که توسط مردم شناخته و وارد عرف جامعه شده باشد، به تعبیر امروز, آنچه توسط نمایندگان مردم (البته واقعی، نه گزینشی حکومت) مصوب و قانونی شده باشد. این یکطرف قضیه، اما نمایندگان مردم حق سلب آزادیهای خداداد را ندارند, بلکه چیزی را میتوانند تصویب کنند که به حقوق اجتماعی ملت و روابط فیمابین ارتباط داشته باشد، نماز و روزه در ارتباط با خالق است و به مصداق لااکراه فی الدین، دولت که متکی بر قوه قهریه است نباید وارد قلمرو اعتقادات شود و مردم را به اکراه وادار مثلا به شرکت در نماز جماعت و رعایت حال روزه داران کند، حجاب رسمی نیز تا دهه های نزدیک, در بعضی ادارات اروپایی به عنوان «درسینگ کُد» اعمال میشد، در آمریکا نیز تا اوایل قرن بیستم مقررات خاصی برای پوشیدن لباس شنا در سواحل وجود داشت که پلیس با سانتیمتر اندازه دامن بانوان را چک میکرد، همه اینها در ارتباط با عفت عمومی است که معیار آن در جوامع متکثر و سکولار عرف جامعه میباشد، اگر جامعه ای به راستی اسلامی باشد، خود به خود این کار انجام میشود ولی دخالت نیروهای دولتی در این امور در حالی که اکثریت ملت چنان پایبندی ندارند، تحمیل اقلیت به اکثریت است که خلاف شرع میباشد، شما اگر کتاب «حجاب در عهد رسول» از آقای ترکاشوند را بخوانید، خواهید دید حجاب به مراتب ساده تر و سهل تر از امروز ایران بوده است و کنیزان بدون آنکه ادعا شود جوانان مسلمان تحریک میشوند، چون پارچه بسیار گران بود، نیمه عریان در کوچه بازار میگشتند و حجاب نشانه مسلمانی برای بانوان مومن یا ثروت اشراف قریش بود تا با کنیزان اشتباه گرفته نشوند، در ترکیه امروز دختران کاملا با حجاب و کاملا بی حجاب به راحتی و با رعایت حقوق یکدیگر در دانشگاه و محل کار و کوچه بازار با هم زندگی میکنند دولت کاری به این امور ندارد!
۳۵) به نظر می رسد که مسئولیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر برعهده برخی از امت مسلمان است نه همه مسلمانان. این سوال از آنجاست که می گویند بر هر مسلمانی واجب است که این فریضه را انجام دهد. نظر شما در این مورد چیست؟
به مصداق آیه ۱۰۴ سوره آل عمران: «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» کلمه منکم همان «برخی» را مورد نظر دارد که آگاهی براینکار دارند، همانطور که در فقه هم گفته میشود شرط اولیه امر بمعروف... آگاهی از آن است، البته همه موظف به آگاه شدن هستند اما همچون بقیه موضوعات و معارف، آدمیان در یک سطح قرار ندارند و مسئولیتهاشان متفاوت است
۳۶) سوال من در مورد وجوب حجاب موی سر برای یک زن مسلمان در کشوری مثل استرالیاست که پوشش معمولی برای خانم مثلا شلوار و تی شرت گشاد و بلند و آستین دار هم نشانه عفیف بودن هست.
می دانم که نوع آیه حجاب در قرآن نوع الگو سازی و فرهنگ سازی است ولی بالاخره آیه و فرمان الهی برای شناخته شدن زن مومن در فضای جامعه است .
از طرفی فتوای مرجعی همچون آقای مرحوم قابل در مورد عدم وجوب حجاب موی سر در جایی که حجاب مو دلالت بر بی عفتی ندارد هم مورد توجه است.
با توجه به اینکه آقای بارزگان تجربه زندگی در غرب را هم دارند خواهش می کنم ایشان برداشت و جمع بندی خودشون را در مورد وجوب پوشش و حجاب موی سر در کشورهای غربی بفرمایند؟
هر حکمی فلسفه و دلیلی متناسب با زمان و مکان و مقتضیات خود را دارد که نباید از آن غافل بود. کتاب تحقیقی جامع و مبسوط «حجاب در عهد رسول» نوشته محقق اندیشمند آقای «رسول ترکاشوند» نوشته شده در ایران، نشان میدهد چقدر این امر در زمان پیامبر ساده تر از نظریات افراطی فقهی امروز بوده و چقدر ما درانطباق احکام با مقتضیات زمانه معکوس عمل کرده ایم! اما نقش پرچم هویت داشتن حجاب در کشورهای غربی را، به رغم هویت زدایی حاکم دربرخی کشورها، نمیتوان نادیده گرفت که البته این امر حرکتی سیاسی است و ربطی به حکم شرعی ندارد
۳۷) سوال من در خصوص حق طلاق بود آیا در قرآن این حق به مرد داده شده؟ اگر آری چرا؟
اگر نه ریشه این قانون در دادگاههای ایران به کجا برمی گردد؟
هیچ مانع شرعی برای درخواست حق طلاق برای زنان، هنگام عقد ازدواج، با قبول شوهر، در شرع وجود نداشته و ندارد. این یک توافق تاریخی و اجتماعی میان زن و مرد براساس تعهدات فیمابین بوده است، از آنجایی که همواره مردان بودند که با پرداخت مهریه و تعهد تامین مخارج زندگی و حمایت از همسر خواستگاری میکردند، و ظاهرا تنها وظیفه ذکر شده زن در قرآن، حفظ آن چیزی است که در غیاب شوهر باید حفظ شود (یعنی ناموس)، بنابراین در جوامع پیشین بهطور طبیعی کسی که باید برخوردار از مهریه و حمایت مالی و حفاظتی میشده، دلیلی نداشته، جز در مورد امتناع شوهراز انجام وظایف خود یا بد رفتاری و خشونت، تقاضای طلاق کند، امروزنیز با شرط حین عقد زنان با مراجعه به دادگاه میتوانند راسا طلاق بگیرند
۳۸) آیا حق طلاق که در قانون امروز ایران متعلق به مرد است و هرگاه اراده کرد می تواند آنرا اعمال کند مبنای قرآنی دارد؟
اگر زنی نخواهد و واقعا نتواند با مردی زندگی مشترک را ادامه دهد چگونه است که گویند مرد می تواند او را ناشزه کند و تا هفت سال تمام طلاق را به تاخیر بیاندازد؟
آیا این نابرابری واضح نیست؟
حکم خدا را در کتاب او باید جست نه در فتاوی برخی فقیهان نا آشنا با قرآن، کافی است خودتان به سوره طلاق آیات ۱ تا ۷، سوره بقره آیات ۲۲۶ تا ۲۴۱ ، سوره نساء آیات ۱۹ تا ۲۱ و سوره احزاب آیه ۴۹ مراجعه کنید و ۲۰ حق ویژه زنان را بشناسید و فاصله عظیم قرآن با موهومات به نام اسلام را ببینید
۳۹) در تفسیر آیه ۱۲۳ سوره توبه گفتيد دستور به جهاد از جانب خداوند فقط وقتی صادر میشود که حالت دفاعی باشد و فرد تحت ظلم واقع شده باشد، پس حملات گسترده مسلمانان چه در زمان پیامبر و چه بعد از ایشان به کشورهای دیگر برای گسترش اسلام چه دلیل موجهی میتواند داشته باشد؟
مسلمانان اولیه علیه بت پرستی قیام کرده واقلیتی تحت شکنجه و فشار مشرکین بودند و به ناچار باید از خود دفاع جدی میکردند، هیچیک از جنگهای پیامبر تهاجمی و برای مسلمان کردن دیگران نبوده است؛ آنها یا مورد حمله واقع میشدند و یا برای پیشگیری از فتنه و حمله دشمن به استقبال او در میدان میرفتند.
اما حمله به کشورهای دیگر برای توسعه اسلام عمدتا توسط همان جانشینان غاصب خلافت پیامبر، یعنی بنی امیه و بنی عباس به همان عادت و سنت جاهلیت عرب و عادت به جنگاوری و غارت انجام شد که ربطی به اسلام ندارد، در ضمن یادمان نرود که چهار نبرد اولیه ایران و اعراب در منطقه عرب نشین حیره، یعنی عراق فعلی، و با حمله سپاه ساسانی انجام شد و اعراب در موضع دفاعی بودند. مطلق نگری است اگر فتنه دشمنان اسلام برای نابود کردن این نظام نو بنیاد را در آن دوران نادیده بگیریم
۴۰) با توجه به اینکه برابری زن و مرد یکی از حقوق بشر محسوب میشود مساله ارث بردن زنان و مردان و یا شهادت دادن آنان در قرآن متفاوت بیان شده است به چه مفهومی است؟
نیمه بودن ارث زنان متناسب با وضعیت خاص زنان در زمان نزول قرآن و عدم مشارکتشان در تامین مخارج خانواده بوده است که در روزگار ما، بخصوص در جوامع پیشرفته شهرنشین که زنان وارد بازار کار و در تأمین مخارج خانواده شریک شده اند، تقسیم منصفانه كاملا مطرح است، نظر شارع در تقسیم ارث با توجه به تقسیم وظایف میان زن و مرد بر اساس طبیعت آنان بوده است، مسئله این است که آیا کشانده شدن زنان به بازار کار و کسب در آمد، ترک قناعت، تلاش برای کسب ثروت و رونق دادن به زندگی مصرفی و غفلت از تعلیم و تربیت فرزندان و تحکیم بنیاد خانواده، خدمت به آنان بوده است و احکام ارث را باید تابع آن کرد، یا قضیه برعکس است؟ احکام اسلام یک مجموعه و به اصطلاح یک پکیج است و عادلانه بودن آن در مجموعه ارزیابی میشود. شاید در این روزگار توافق ضمن العقد در مورد ارث بتواند راهگشای این معضل باشد
شهادت دو زن به جای یک مرد، در مورد گزارش وصیت شفاهی شخص در آستانه مرگ، آنهم در امور مالی آمده است که در آن مقطع زمانی مورد علاقه و توجه و تمرکز ذهنی زنان نبوده است، نه امروز که ریاضی دانان نام آوری امثال مریم رضا خانیها پدید آمده اند. برداشت فقیهان و تعمیم دادن آن حکم موقت و مقطعی به همه موارد و همه زمانها اجحافی به حقوق زنان است.
۴۱) من میخواستم در مورد عادت ماهانه زنانه سوال کنم در قران
چیزی بنام اینکه زمانی عادت ماهانه شدید نماز نخوانید وجود نداره پس چرا ما
باید نماز نخونیم؟
بلی در قرآن گفته شده است هنگام نماز( چه زن چه مرد) پاک
وطاهر باشید، گویا علت این توصیه، علاوه بر جنبه روحی آن، ضرورت حفظ بهداشت
مساجد در شرایط فقدان وسایل بهداشتی وکم آبی عربستان بوده است، میدانید
نمازهای پنجگانه در آنزمان همواره در مساجد اقامه میشده و هنوز نماز فرادی در
وقت دلخواه و جمع کردن آنها با هم معمول نشده بود. باید از آقایان فقهاء که
میگویند بانوان به جای نماز در آن ایام دعا بخوانند پرسید؛ مگر در دعا با خدا
راز و نیاز نمیکنیم؟ حالا که نمازها را آسان و خانگی و خودمانی کردهایم، چه
فرقی بین نماز و دعا وجود دارد؟ آیا در آن یک هفته بانوان باید با خدا قطع
رابطه کنند؟ یا اگر مورد تکفیر قرار نگیرند! میتوانند در خانه خود، نماز
بخوانند؟
۴۲) دلیل اینکه موقع نماز خواندن باید چادر به سر کرد چیست.مسلمانهای کشورهای دیگر هم روسری سر میکنن.کلا دلیل حجاب در نماز چیست؟
چادر و روسری در مقابل نا محرم است، آیا از خدا میتوان رو گرفت! همسر و فرزندان هم که محرم هستند. مسلمانان قرنها نماز را در مساجد و بصورت جماعت میخواندند و این سئوال پیش نمی آمد، از موقعی که ما شیعیان ایرانی نماز پنج وقت را سه وقته کردیم و بجای جماعت در خانه برگزارش کردیم، مواجه با این سئوال شدیم، حالا هم اگر کسی احساس میکند با چادر تمرکز بهتری پیدا میکند، مانعی ندارد. اشکال آنجاست که به دیگری ایراد بگیریم چرا بی چادر نماز میخوانی!؟.
۴۳) آیا واقعا هنگام اقامه نماز خانوم ها باید عقب تر از آقایون بایستند و به چه دلیل؟
در نمازهای جماعت مکه و مدینه ، آنها که از ما سخت گیرتر هستند، چنین تفکیکی قائل نمیشوند، این یک رسم فرهنگی و عادی تاریخی است، من که نشنیدهام در صفوف نیمه مخلوط جماعت مکه کسی تحریک شده باشد! اگر نماز نماز باشد، حواس جای دیگر است.
۴۴) در ارتباط با آیه ۵ سوره مائده، اگر بنا است که ذبیحه اهل کتاب هم بر مسلمین حلال باشد، پس چه دلیلی برای وجود اصول ذبح اسلامی وجود دارد؟ آیا به نظر شما این اصول زاده روحانیت است؟ به عبارت دیگر اگر آنچه که اهل کتاب مصرف میکرده و میکنند حلال بود، پس چه نیازی به تعریف شدن اصول جدیدی برای ذبح اسلامی بود؟
بلی در قرآن مطلقا آداب و اصولی برای ذبح تعیین نشده است و اصطلاح ذبح شرعی اصطلاحی فقهی و مبتنی بر اخبار و روایات عرضه نشده بر قرآن است، معنای ذبح در ۹ موردی که در قرآن آمده، سر بریدن است، آنچنان که فرعون با بنی اسرائیل عمل میکرد و مشرکین در آستانه بت ها ذبح میکردند. پیش ازنزول آیه ۵ سوره مائده، مسلمانان بدلایل سیاسی و درستیز بودن با آنان غذای اهل کتاب را نمیخوردند و در این آیه رفع ممنوعیت میکند.
۴۵) احکام خرید و نگهداری طلا و شمش از نگاه قران به قصد جلوگیری کردن از کاهش ارزش پول لطف کنین بپرسین؟ با اضافه پولی که بعد از انفاق و کمک به بقیه و مخارج ضروری خودمون برامون میمونه چکار باید کرد؟!یعنی اگر پول رو در حساب نگهداری کنیم مشکلی نیست ولی اگر به طلا و دلار و ..تبدیل کنیم که ارزشش کم نشه اشکال دارد؟
من متخصص احکام شرعی نیستم ولی اگر به قصدی که گفتید باشد، عقلا اشکالی ندارد. در مورد سؤال دوم خیر اشکالی ندارد، در حقیقت آنچه مهم است قدرت خرید پول است، نه الزاما سکه یا اسکناس، البته اگر تقاضای طلا و دلار هم بالا برود آنها نیز گرانتر میشود و نتیجه فرقی نمیکند.
۴۶) من چندسال پیش که نامزد بودم وناخواسته باردارشدم بخاطرعرف بدجامعه وحرف فامیل بچموسقط کردم
سه ماهش بود و سال بعد عروسی کردم. من بچه ای رو که با دستای خودم سقط کردم یعنی با عمد رو با چشمام دیدم ازاون روزتا حالا عذاب وجدانی دارم که آرزومیکنم هیچ مادری نداشته باشه توبه کردم اما میدونم که اگر به گذشته برگردم بازهم نمیتونم باحرف ونیش وکنایه وسرکوفت کناربیام وهمون کارشیطانی روتکرارمیکنم ازاین رومیدونم که توبم قبول نیست
ازتون خواهش میکنم یه راهی ب من نشون بدین ک عذاب وجدان منونخوره چکارباید بکنم؟ آیا باید دیه بدم؟
؟
اولا همین که قصد و اراده شما با نامزدتان ازدواج بوده و بعد هم عروسی کردهاید اصلا گناهی نکرده بودید که عذاب وجدان داشته باشید. اصل نیت است، نه چهارتا کلمه عربی خواندن در مراسم، اگر مشکلتان سقط جنین است؛ اولا فقیهان جنین زیر چهار ماه را فاقد حیات و روح دمیده شده الهی میدانند (صحت و سقمش به عهده خودشان)، ثانیا خداوند کریم فرموده از ترس فقر کودکانتان را سقط نکنید، نگفته اگر ناخواسته باردار و دچار بیماری جسمی یا روحی شدید، چشمتان کور بسوزید و بسازید!! خداوند رئوف و رحیم اهل تحمیل به بندگانش نیست، چه رسد به مادری که باید با رضا و رغبت بنده او را بارآورد.، اصلا کودکی که با عذاب وجدان بدنیا بیاید معلوم نیست روحیه مادر چه بلائی سر او بیاورد. بی جهت خود را عذاب ندهید که خداوند تواب رحیم است، دیه هم برای اینکار در کتاب خدا نیامده است.
|